Vi skulle behöva skaffa en grind för att hålla vår dotter på tomten. Vi har ett gammalt staket, kanske 70-80 cm högt. Vid uppfarten är ett hål på drygt 4m och där hade vi tänkt sätta en dubbelgrind. Slutet av staketet vid uppfarten ser ut såhär på båda sidorna:

http://picasaweb.google.com/kerstin.hoyer/Grind#5365069471563261442

Vår idé är att slippa sätta nya stolpar till grinden i marken och använda dem som finns (de sitter som berget). Vi tänkte då skruva fast en tjock trästolpe (vertikalt) i slutet av staketet (förslagsvis fästa med en skruv i varje regel som staketet sitter i och en skruv i betongblocket som hela staketet står på). Tror ni att det skulle funka och hålla?

Själva grinden ska jag snickra ihop av uppräta brädor som ser ut som de i staketet som jag tänkte fästa i två horisontella reglar precis som själva staketet är. Tror ni att det räcker eller behöver man en diagonal regel också? Varje grindhälft blir ju nästan 2m bred.

Och sist men inte minst undrar jag om någon har en ritning på en enkel grind. Jag undrar mest om det är så enkelt som jag tror att sätta gångjärn i kanten och skruva det i stolpen eller måste man tänka på nåt mer?
 
C
Du måste ha en diagonal regel och kanske tillochmed extra stöttning med en dragstötta (eller vad det kan tänkas heta i verkligheten) uppifrån, när grinden blir så stor.
 
ceetah1: Vad menar du med stödet uppifrån?

Eventuellt funderar vi på att sätta hjul i yttre änden av varje grindhälft så att de vilar på marken och är lättare att dra. Det skulle ju ge extra stöd, men kanske inte tillräckligt mycket?
 
Nästan bättre att göra tvärtom. Nästan alla ritningar är gjorda med tryckstötta men det är betydligt bättre med en dragwire eller så. Sätter man sen in en vantskruv så vart det justerabart också. Tryckstöttan torkar och krymper med tiden
 
mats_o: Bra poäng där med att tryckstöttan torkar och krymper, det är något jag upplevt rejält i ett antal grindar jag gjort till hästhagar, vilket resulterade i ett tråkigt litet häng på grindarna. Efter att ha sett hur mycket dom hängt sig byggde jag resterande grindar med 1.5 cm "för mycket" lutning, och dom har hängt ner sig precis i jämnhöjd. Men bygger jag fler ska jag definitivt prova med en dragwire istället, trevligt tips. Hängande grindar retar nämligen gallfeber på mig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.