Jag har ett garage i källaren på ca 3,1*6m. På främreväggen tänker jag sätta upp en bänk, främst för snickeri och målning och småmek (ej svets od).Den ska ha måtten 3,1*0,8m

Jag har tänkt bulta 45*95 i betongen längs en långsida och båda kortsidorna. Sedan regla cc 60 med 45*95. Därefter har jag tänkte lägga 22mm golvspån eller 10mm mdf på.

Jag vill hellst inte ha ben på bänken så jag kan förvara brädor och annat under. kommer detta bli stabilt eller måste jag sätta ett par ben på konstruktionen?

Alla tips är välkomna.


Tack på förhand
 
Det håller nog inte att sitta på, men skulle det bli olidligt kan du ju alltid uppgradera regeln i framkant. Tror du ska vända på uppgifterna också, att du bultar fast regeln längs en hel kortsida och inget annat. Lycka till!
 
Gör bänken så att du kan dunka på saker med hammaren, ibland behöver man "tvinga på" saker med lite våld (lager etc) och då är det så nesligt att behöva krypa ned på golvet
 
Ja, och jag tror 10mm MDF blir för tunt med 60 c-c regel. Jag klämde just på taket på min ljudhuv (som är 17mm MDF) och det flexar märkbart trots att det bara är 35 c-c. Och med en tjockare skiva så kanske 6" är att föredra? I alla fall i framkant. Du kan som sagt knappas bygga en för stabil bänk och utan ben så behövs det en del böjstyvhet på 3+m friliggande.
 
Apprentice:
jag menade att långsidan på bänken ska bultas i kortsidan av garaget.

En kompis rekommenderade 34mm spontat golvplank som "skiva". Har nån erfarenhet av det som snickarbänk?
 
Om du oroar dig för att det inte skall orka bära när du arbetar med tyngre saker så kan du kanske bygga in ett par stödben som du kan fälla ut från konstruktionen när det behövs, samt fälla in dem i "normalläge".
 
22mm spånskiva är ganska tåligt och räcker långt. Men ska du göra det minsta grovjobb där du kommer att slå mot den eller ha något som inte är så utbrett skulle jag antingen ta någon gedigare bänkskiva. ev 2 st 22mm lr 1 st 34mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.