Min fru har beställt ett altanräcke, se bilden. Funderar på hur man på bästa sätt fäster överliggaren i stolparna samt spjälorna i överliggaren? Någon som har tips?

Har köpt 95x95 imp till stolparna, nu läser jag att det kanske inte är optimalt. Ska jag byta till 2 st 45x95 för stolparna?

Tänkte även ha överliggaren i imp-trä för att måla senare, är det bättre att ta "vanligt" och måla direkt?

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skråskruva överliggaren i stolpen. Spjälorna kan skråskruvas underifrån upp i överliggaren.

Jag hade kört på obehandlat virke. Byggt upp det, fogat alla skruvhål och därefter målat staketet :)
 
Det innebär att jag behöver något stöd för spjälorna under överliggaren?
 
Precis, en underliggare också. Men det ser ut som att spjälorna ligger utanpå? Tänkte på bilden
 
Här är en bild från andra sidan. Det ser ut som spjälorna sitter mitt under överliggaren. I nederkant ser det likadant ut på båda sidor, ser ut att vara två liggande plankor på varsin sida om spjälorna.

Min fundering är hur jag fäster spjälorna mitt under överliggaren..

Det är lätt för fruarna att säga "så här vill jag ha..."

K2LMGD3M_q127_w903_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
 
  • Gilla
rallyåkaren
  • Laddar…
Man kan väl såga två parallella spår på undersidaren av överliggaren lika brett som spjälorna, hugga bort materialet mellan med stämjärn, alternativt fräsa ett spår lika brett. Endera skruva uppifrån, från en sida eller snett underifrån i spjälorna.
 
Sätt dit överliggaren, skruva fast en ribba som tillfälligt stöd på undersidan med rätt mått för att få ribborna att ligga i mitten, tvinga fast ribborna och skråskruva som nämnts ovan.
Ta bort stöd ribban, fortsätt med nästa fack osv...

//Jante

Hmmm, tänkte lite och kom på det här, finns en enklare variant, färdig överliggare med spår, finns på lite mer välsorterade brädgårdar.

m1612.gif
 
Redigerat:
Tack för all hjälp, jag kommer sätta en tillfällig ribba.
 
Förresten, klyv och skruva fast halva den yttersta brädan i stolparna (det blir förresten snyggare också). Då bär den upp överliggaren så att det blir stabilare. Genom att sedan skruva den undre tvär-slån i den kluvna yttersta brädan, så blir allt självbärande från början, utan att krångla till det...
 
Är inte riktigt med är både trött och amatör, hur menar du? Ska jag klyva den yttersta spjälan och fästa den vertikalt på "insidan" av stoplarna?
 
Sådärja så att Tog ett litet tag men nu är jag med! , sen är det väl bara att foga ihop det yttersta bitarna..
tjänar jag något på att sätta en ribba under överliggaren för att förhindra att den börjar svikta samt somstöd för spälorna?
 
KoK skrev:
Sådärja så att Tog ett litet tag men nu är jag med! , sen är det väl bara att foga ihop det yttersta bitarna..
tjänar jag något på att sätta en ribba under överliggaren för att förhindra att den börjar svikta samt somstöd för spälorna?
Ja, den stabiliserar mycket. På mitt räcke (annan konstruktion), så gjorde det mycket för hela räckets stabilitet även utanför sektionen.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Ja, den stabiliserar mycket. På mitt räcke (annan konstruktion), så gjorde det mycket för hela räckets stabilitet även utanför sektionen.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Vad ska man ha för dimension? Har 45x95 som överliggare
 
KoK skrev:
Vad ska man ha för dimension? Har 45x95 som överliggare
Jag har 2st 21x95 (en på var sida) , men det var ju för att det passade konstruktionen...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Så här blev det sett inifrån för den som är intresserad..
mobilbilder 452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.