Hej!

Under april flyttade vi in till en ny lägenhet med ekgolv som vi valde att slipa och mattlacka i en ljusare nyans.

Efter ett par månader märkte vi att det blev vita prickar på golvet av möbeltassarna, det va alltså det matta lacket som blivit polerat av möbeltassarna vilket är helt sjukt. Vi vände oss till firman som utförde jobbet och efter många om och men polerade de golvet och strök över med ett tåligare lack enligt dem.

Nu, 2 månader senare, så hade vi gäster över igår och imorse såg jag att det blivit märken igen. Jag fattar nu inte vad som är problemet. Vi sitter knappt vid bordet och nu detta.. Vi ska väl inte behöva kontrollera varje gång vi sitter vid bordet?! Och när solen ligger på syns det. Det är ingen repor då vi haft filttassar på, men lacket är inte matt längre utan glansigt. Hittar dessa märken runt en stol, inte runt de andra stolarna vad jag kan se..

Vet nån vad detta beror på? Och kan man åtgärda?
Tänkte vända mig till firman igen men vill ha lite input först. Tacksam för svar!
 
  • Ekgolv med vita prickar och glansiga märken orsakade av möbeltassar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt ljusare ekgolv med vita prickar och en glansig yta där möbeltassar har polerat det matta lacket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att polerade märken beror på vikten som stolen blev belastat med.... dina stolben har liten kontaktyta så belastningen per cm" blir stor
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Problemet är att matta ytor inte är gjorda för att vidröras.
Ytan kommer bli blank oavsett vilken lack etc ni använder.
 
  • Gilla
Spikpickan och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med detta? Jag har samma problem med blanka släpmärken på mattlackad ekparkett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.