Hej, ska sätta upp ett ikeakök och vill bara dubbelkolla så att jag räknat rätt på kortlingarnas placering innan jag stänger väggen. Se ritning och foto. De nedre kortlingarna för bänkskåp är 70x45 och är placerade med underkant på 82 cm, golv tillkommer som mäter 13mm.

De övre i högre hörnet till väggskåpen är placerade med överkant 11,5 cm från glespanel, gipsskiva 12 mm tillkommer på tak.

Nedre äldre kortlingar för överskåp är placerade med ovankant 46 cm i ovanlany och 56 cm i nederkan från glespanel.
 
  • Renoveringsprojekt, isolerade väggar, öppen elinstallation, byggmaterial, verktyg på golv, obehandlade träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ikea-möbelritning. Mått i millimeter. Overskåp. Hyllsektioner. Teknisk skiss. Datum och artikelnummer närvarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...eller så monterar du tex 11-12mm plywood och slipper fundera på var kortlingarna ska sitta......?
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 5 till
  • Laddar…
P
Men fästet för skåpet sitter ju inte i överkant av skåpen.. sitter väl en decimeter ner eller något
 
Är det yttervägg och du bekymrar dig över isolervärde eller varför är du så snål på kortlingarnas bredd, fäll in en eller två 45x195 så du har nått rejält att skruva i om du inte går på förslaget med plywood på väggen
 
IKEA har väl ett system med skenor som man hänger skåpen på? Iaf var det så sist jag monterade ett av deras kök. (var nog 5-6 år sedan)
Då räcker det ju att fästa skenorna i de stående reglarna
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.