Pumpen i vår Bosch tvättmaskin är igensatt. Någon i hushållet fick för sig att tvätta en väska inklusive dess axelband i rep av prima hampa. Repet tålde inte tvätten utan löste upp sig i bitar, så små att de är mängder av dem och ändå så stora att de sätter igen pumpen.

Nu har jag spenderat två timmar med att försöka tömma repbitarna genom evakueringsslangen bredvid pumpfiltret, men det tycks ju finnas hur många bitar som helst. Jag har försökt att tömma maskinen genom att fylla på vatten i trumman, och därefter tappa ut vattnet genom den nödtömningsslang som sitter bredvid rensluckan för pumpen. Slangen sticker ut fem cm ovanför golvet, och jag har samlat vattnet i en glassbunke och öst över till en hink. Det tar en stund att få ut 15 liter på det viset. Därefter är det rensning av pumpen som gäller, och när jag öppnar rensluckan forsar det ändå ut kanske två liter på golvet (och etthundra små repbitar) varav en del vatten förstås inte alls sugs upp av handduken jag lagt där, utan istället hamnar i mina strumpor. Nu har jag lagt 2 timmar på detta pyssel och repbitarna tar inte slut ändå.

(1) - finns det något smartare sätt att rensa under trumman med? Så att jag vet att alla bitarna rensas en gång för alla? Kanske kan man ta loss baksidan och komma åt att göra rent på det viset?
(2) - om (1) inte går, finns det något smartare sätt att få vattnet till grovdiskbänken än att hålla på med glassbunke och handduk? Alla husmorstips tas emot tacksamt.
 
Ställ maskinen på nåt så att du får under en spann.
Använd nåt med större volym än en glassbunke. Långpanna?
Rigga en pump som pumpar upp vattnet i samma takt som det rinner i glassbunken.
Dra en slang från maskinens utlopp till diskbänkens avlopp.

En del förslag (kanske alla) kanske inte funkar hos dig. Ha överseende, jag vet ju inte hur din tvättstuga ser ut.:)
 
JanWic skrev:
...finns det något smartare sätt att få vattnet till grovdiskbänken än att hålla på med glassbunke och handduk? Alla husmorstips tas emot tacksamt.
Ett husfarstips:
Du har väl golvbrunn i tvättstugan?
Kan inte vattnet rinna ut på golvet och ner i brunnen bara?
 
Lossa bottenslangen och dra ur elementet så har du mycket att gå igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.