Hej!

Har nyligen fått ett golvvärmesystem installerat med en NIBE bergvärmepump.

Försöker att få luftat systemet då det inte kommer någon värme i slingorna direkt men har 1 bar tryck i expansionskärlet samt bra framledningstemp på bergvärmen tror jag. Runt 35-40 grader nu när det är kallt ute.

Min golvvärmefördelare är på övervåningen så det är högsta punkten och det är en HeatUp fördelare.
Har försökt att hitta vilken som är avluftningsventilen men är oerhört osäker på vilken det bör vara och leverantörens manual är riktigt undermålig..

Med mina noviskunskaper så har jag läst mig till att cirkulationspumpen ska vara avstängd vid luftning och returventilen stängd.
Vad mer behöver jag tänka på?
Ska dom där flödesventilerna på övre sidan vara öppna eller stängda?
Ska blandningbypass vara öppen då returventil är stängd gissar jag?
Vilken är luftningsventil? (Se bilder)
Sen finns det någon skruv för att stänga en annan bypass längst ut till höger tror jag, ska den vara öppen eller stängd?

Många frågor.. 😃😂
 
  • Golvvärmefördelare med flera anslutna rör och ventiler; en del av ett golvvärmesystem med cirkulationspump och en manuell ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita luftventiler på ett rörsystem, markerade med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De två vita är luftningen.
 

Bästa svaret

Först kan du stänga paypassen så gör det, gasa på pumpen till max, dom vita hattarna där.är för att reglera värmen och när hatten är av, är det fullt öppet på slingan, stäng alla utom en, se till att du skriver upp hur många varv eller då du vrider dom. Kan med fördel göras ett mårke med en tuschpenna. Sen låter du det vara i någon timma, efter det så stänger du den och öppnar nästa slinga Lämpligt att börja från vänster. Med pumpen på max och en slinga helt öppen så kan det om du har tur, all luft i den slingan åka ur, den hamnar i VP då, går att öppna lite då och då på dom vita med pilar som sägs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.