Hej

Jag behöver hjälp med ett probem med luft i elementen. Två element som vi monterade dit i oktober sitter på ovanvåningen och drar in luft på något sätt. Ett element är värre än det andra men bägge har syndromet.

Jag har säkert luftat dessa minst 10 ggr utan att fylla på mer vatten i systemet. Det pyser friskt i 10 - 15 sekunder innan vattnet kommer. Det låter som droppande/rinnande vatten redan efter 1 - 2 dagar i elemenet.

Rören till elementen har lite dålig lutning måste jag medge. Skulle det kunna vara orsaken till att det kommer in luft någonstansifrån???

Nån som varit med om något liknande eller hört något???

//Anders





 
Stänger du av cirkulationspumpen innan du luftar?
Jag har märkt, speciellt på övervåningen, att det
är ett elände att lufta om pumpen går.
Har du tryckklocka eller exp-kärl?

 
Jag stänger inte av cirkulationspumpen vid luftning.

På vilket sätt är det ett elände att lufta om cirkulationspumpen går?

Har Expansionskärl som håller trycket på strax under 1k.

//Anders
 
Om vattnet är i rörselse så får man inte ut all luft.
När vattnet rör sig så är luften "utspädd" i vattnet, men när det står stilla så söker sig luftbubblorna längst upp i elementet
 
Jag har märkt att om pumpen går när jag luftar vissa element på övervåningen så suger elementet in luft istället, alltså undertryck, troligen är jag nära sugsidan på pumpen. Har expansionskärl, som bara sitter 2 meter högre än elementen ifråga.
Men även omblandningen som H.äg Smurf skriver om
är ett problem i alla fall.

 
Nu tänkte jag kanske fel, expansionskärl är kanske sån på vinden, det har vi inte. Vi har en röd typ 10-liters behållare bredvid värmepumpen i källaren - är det en tryckklocka???

//Anders
 
Ja, det är en sån jag kallar tryckklocka, kanske heter det nåt annat på proffsspråk. Den, liksom ett expansionskärl på vinden ger vattnet i systemet nånstans att ta vägen när det expanderar vid värmning.
I vilket fall som helst, prova å slå ifrån pumpen och lufta efter nån timme. Det borde bli bra då.
 
Nu har jag testat att lufta med avstängd cirkulationspump. Inom en vecka får jag veta om det hjälpte. Jag återkommer...

Jag fyllde på vatten samtidigt som jag luftade, kan det vara för dålig tryck i systemet som inte orkar trycka upp vattnet till elementen. Vi har ett par meter med 12 mm rör efter stigaren om det kan påverka att vattnet inte orkar tryckas ända upp.

//Anders

 
Lurvnos skrev:
Jag har märkt att om pumpen går när jag luftar vissa element på övervåningen så suger elementet in luft istället, alltså undertryck, troligen är jag nära sugsidan på pumpen. Har expansionskärl, som bara sitter 2 meter högre än elementen ifråga.
Men även omblandningen som H.äg Smurf skriver om
är ett problem i alla fall.
Vet ej om du har ett slutet eller öppet system, men i båda fallen skall det inte suga in luft när du avluftar
Trycket i systemet skall vara några meter vattenpelare högre än ditt högst belägna element
Om du har ett öppet system måste du fylla på vatten så att expansionskärlet fylls.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.