Då jag har varit tvungen att ändra mina planer kring husbygge känns det som om jag nu står på fas ett igen. Från norskt hus till att hitta ett svensk som jag verkligen ska tycka om. Har kollat lite på Bra Hus;Sundborn och Österå. Det är den typen av hus jag vill ha. Allmogehus känns rätt samt stående/liggande/stående panel. Det värsta är att det känns som om inga hus går att få för under 2,5 mille. Och då tänker jag med mark, tomt osv. Våran mark, vatten/avlopp, byggolv, el, vvs, osv går på nästan en mille. Fick priset på Sundborn och det kostar 1380000. Säljaren sa att jag ska dubbla det för att få rätta pris uppsatt med allt jobb osv. Sedan kommer ju tomt osv.

Hur gör ni andra. Våran tom är ju rätt billig ändå! 150000 pluss kostander för avstycknig och lite till.

Hjälp mig att få mitt DRÖMHUS, tänker jag fel eller är det verkligen så att det inte går att få till ett hus med tomt och allt för 2-2,5 mille.

Lina
 
Om du kan få en tomt för 150-250 kkr, och den är bra nog att bygga en billig grund på (bra markförhållanden) så kan du nog i din budget ha en 2 mkr över till ett hus.

Sen beror det på vad brunn/tank/avloppsrening går på - men det kan säkert gå att komma ned i 200 kkr för det om markförhållandena är bra.

Du kanske inte kan få ngt 250 kvm hus - men under 150 borde det väl gå att hitta. Om inte annat så får du kanske börja räkna på lösvirke ?

Ett trick för att spara pengar är förstås att göra så mkt man kan själv, och i sin tur gäller det då att ha intresse för detta och kunna få tid för det.

Glöm inte att räkna in kringkostnader: KA, byggfelsfk.,bygglov, elinkoppling, VVSinkoppling-grävning, tomt/garage/parkering osv
Samt att ha en buffert på minst 10-20% ! Det KOMMER bli dyrare än ni räknat med, även efter en detaljerad budget. Bygger ni mkt själv eller med lösvirke så bör ni ha en ngt större reserv, bygger ni med modulhus kanske ni kan gå nedåt 10%

/K
 
A
Det handlar mycket om vad man kan tänka sig att göra själv, om man har kontakter så att man kan få hjälp och rabatter. Vi bygger stort och ganska billigt, men vi gör massor själva, bygger i lösvirke och har grymma rabatter på allt som har med huset att göra. Kolla med husföretag vad de tar för att få huset stomrest, tätt i tak och låsbart och kolla med vänner om de kan hjälpa er med det invändiga arbetet. Där kan man spara massor av pengar, men att få ett NF kostar och då får man vara beredd på att betala tyvärr.
 
Det går att bygga billigt. Läs t.ex. den här tråden: hur-billigt-kan-man-bygga

Hemligheten ligger i att man kan göra mycket själv, att man har goda kontakter och ligger en hel del på plus i sina privata nätverk så att det är dags för andra att göra lite för dig. Man skall kanske heller inte prata högt om det, men att lösa vissa delar med hjälp av svart arbetskraft är inte helt ovanligt, och håller sannerligen nere kostnaderna.

Arbete beskattas hårt i Sverige. En hantverkartimme kostar runt 400-450kr inkl moms per timme, medan en medelinkomsttagare får ut ungefär en fjärdedel av det efter skatt. Det säger sig självt att om du kan göra saker själv med fackmannamässig kvalitet och det inte tar fyra gånger så lång tid som när en hantverkare gör det, så sparar man mycket pengar. Kan man dessutom investera sin fritid i byggandet så är det många sköna kronor att spara.
 
Har du kollat Fiskarhedenvillan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.