Hej
Köpte hus och flyttade in 1/10 och förra lördagen hörde jag ngt droppa på toaletten, det visade sig att kondensvatten rann från vinden där avluftning från infiltrationen/avloppet går ur genom taket. En plåtfirma tillkallades då jag först trodde det läckte mellan stodens vingplåt och taket men det var tydligen tätt, däremot var isoleringen i stosen för dålig så en större monterades med större vingplåt, huv och mera isolering.

Jag rev bort all blöt isolering på vinden och isolerade om rören med 120mm från rulle. Initialt verkade det fungera men när jag nyss var upp och kikade så var isoleringen blöt närmast röret ca 10-15 cm ner från taket. I taket finns på insidan ingen speciell genomföring utan bara ett fyrkantigt hål. Röret är ett 100mm spirorör som under golvets isolering är skarvat mot ett plast rör.

Isoleringen på vindens golv är bytt, tvättstugan i källaren som samlade fukten har fått takskivorna nermonterade och isolering urtagen.

Nu undrar jag hur tusan jag ska få stopp på kondensbildningen på röret så jag får torrt inne...
Vinden är en kallvind bör nämnas, ingen fukt för övrigt.
 
Det kanske läcker ut luft från bostaden längs med röret upp på vinden. Röret i sig bör ju inte vara kallare än övriga vinden och om det är en tät genomföring så borde det inte kondensera mer längs ditt rör än på på övriga ytor på vinden.
Fast om jag fattar rätt sä är det längst upp mot yttertaket det blir blött, så det kanske är något med genomföringen i alla fall.
 
Hej, precis, det är uppe mot taket det blir blött och sedan rinner det nedåt...
Hur ska en genomföring se ut på insidan av taket? Här är som sagt bara ett fyrkantigt hål. Vingplåtens tätning ska väl iofs klara fukten utifrån så det kanske inte ska vara mer?
 
Nu är det kanske lite svårt att ge tips, då jag inte orkar tänka in i hur det ser ut hos dig men...

Uteluft och avluft-rören måste kondensisoleras. Alltså inte bara isoleras med vanlig isolering.
 
Tag bilder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.