Hej fick idag avslag i min attefallsanmälan för 15 m2 utbyggnad av hus. De hävdar att mitt hus ligger utanför detaljplanerat område p sånedes behövs det inte. Detta stämmer absolut inte utan den senaste dpl är ifrån 2009. Vad skall jag göra. Spela dum å utnyttja detta å sen hävda det de uppgett. ?
 
S smffybuffy skrev:
Hej fick idag avslag i min attefallsanmälan för 15 m2 utbyggnad av hus. De hävdar att mitt hus ligger utanför detaljplanerat område p sånedes behövs det inte. Detta stämmer absolut inte utan den senaste dpl är ifrån 2009. Vad skall jag göra. Spela dum å utnyttja detta å sen hävda det de uppgett. ?
Har du skriftligt från kommun på att det inte behövs är det väl bara att bygga?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Har du fått ett officiellt beslut om avslag? Eller har kommunen på annat vis meddelat att du inte behöver göra en anmälan?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MrJay
Tolkar jag vad du skriver rätt så fick du tillbaka din anmälan med motivering att den inte behövs där du bor. I så fall är det bara att bygga, jag ser inte problemet.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
S smffybuffy skrev:
Hej fick idag avslag i min attefallsanmälan för 15 m2 utbyggnad av hus. De hävdar att mitt hus ligger utanför detaljplanerat område p sånedes behövs det inte. Detta stämmer absolut inte utan den senaste dpl är ifrån 2009. Vad skall jag göra. Spela dum å utnyttja detta å sen hävda det de uppgett. ?
Har du det skriftligt från kommunen är det bara att arkivera och spara det som bevis. Sen är det bara att bygga, Du har ju gjort vad du ska och kommunen har svarat.
 
M MetteKson skrev:
Har du fått ett officiellt beslut om avslag? Eller har kommunen på annat vis meddelat att du inte behöver göra en anmälan?

I ett medelande ifrån deras bygglovsverktyg skriver de bla ” Du kan återta din ansökan och så avskriver vi ärendet.” Detta baserat på att fastighet enligt deras undersökning är utanför dpl å sammanhållen bebyggelse. Vilket är helt felaktigt. Förvisso långt ifrån sammanhållen bebyggelse men defintivt planlagt.
 
H HEM2121 skrev:
Har du det skriftligt från kommunen är det bara att arkivera och spara det som bevis. Sen är det bara att bygga,

M MetteKson skrev:
Har du fått ett officiellt beslut om avslag? Eller har kommunen på annat vis meddelat att du inte behöver göra en anmälan?
svårt å säga iom att de vill att jag drar tillbaka anmälan så avskriver de ärendet. Det är ju inte samma sak som ett avslag. Eller har jag fel
 
H
S smffybuffy skrev:
svårt å säga iom att de vill att jag drar tillbaka anmälan så avskriver de ärendet. Det är ju inte samma sak som ett avslag. Eller har jag fel
Be dem skriva varför de vill att du drar tillbaka anmälan och att de motiverar varför du ska dra tillbaka anmälan. Säg att det är viktigt för dig att ha ett papper på det så att det inte blir några diskussioner senare. Du måste ha det skriftligt, mail är bra för då syns det ju att det kommer från kommunen, datum och klockslag.
 
  • Gilla
Fru Uggla
  • Laddar…
Är det nån som vet vad man som fastighetsägare har för skyldigheter. Jamenar om allt gått till på rätt sätt men kommunen gjort fel. Kan FÄ verkligen lastas för det om hen bygger enligt anmälan.
 
H HEM2121 skrev:
Be dem skriva varför de vill att du drar tillbaka anmälan och att de motiverar varför du ska dra tillbaka anmälan. Säg att det är viktigt för dig att ha ett papper på det så att det inte blir några diskussioner senare. Du måste ha det skriftligt, mail är bra för då syns det ju att det kommer från kommunen, datum och klockslag.
japp det mailet har jag redan. Varför de anser att jag bör dra tillbaka anmälan å de avskriva. Allt ifrån deras bygglovsverktyg. Men vad mer kan man tänkas behöva.
 
H
S smffybuffy skrev:
japp det mailet har jag redan. Varför de anser att jag bör dra tillbaka anmälan å de avskriva. Allt ifrån deras bygglovsverktyg. Men vad mer kan man tänkas behöva.
Ingen aning, jag skulle inte nöja mig med mindre med en skriftlig förklaring. T.ex. det är utanför detaljplan och någon bygglovsansökan behövs inte för berörda utbyggnad av 15 kvm därför ska ansökan dras tillbaka av ditt namn, ort och datum.
 
Claes Sörmland
Om det är solklart att det finns en gällande detaljplan för tomten så ska TS naturligtvis inte dra tillbaka sin anmälan om attefallsåtgärd och börja svartbygga. Det går inte att räkna med att ett dåligt råd från en handläggare kan betraktas som en gynnande beslut vid senare prövning.

Svara istället att det är din uppfattning att tomten omfattas av detaljplan XXX och att anmälan om attefallsåtgärd kvarstår eftersom att åtgärden omfattas av krav på bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.