Har delikat problem hur jag skall lösa köksfläkt i renoveringen.

För er som vill gotta er i hela köksplanlösningen varsågoda! :)

Första bilderna är på hur det ser ut idag. (Fläktkanal rakt in i murstock) Andra bilderna är på möjlig lösning med "gipslåda".
Nya skåpen tänkte jag låta gå enda upp i tak.
(100cm).

1. Gipslåda enligt bilder.
2. Kapa och fixa ihop befintlig vit plåt fläktkanal från sidan in i fläktkupans plåtkanal.
3. Köpa en extra reservdels fläktkupeplåt som hör till exakt just denna fläkt och montera till vänster om fläktkanalen.
4. Ge upp och istället välja en traditionell inbyggd köksfläkt i skåt som löser alla mina problem direkt :)

Fram med specialidéerna :)

IMG_2213.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2214.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fläktsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

båda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vitrin sida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Röstar på alternativ 4. Ser ut att bli snyggt med obruten linje på överskåpen. Och jag tycker mig ana att de inbyggda fläktarna är på väg tillbaka efter att ha varit hopplöst "ute" några år.
 
Fler åsikter :)
 
BirgitS
Man kan aldrig få för mycket förvaring och det är snyggt med en enhetlig vägg, så min röst går också till alternativ 4.
 
I ditt kök skulle jag def ha inbyggd fläkt, jag anser lådor med fläktkanaler är fruktansvärt fula o stör hela uttrycket. MEN, remmenderad höjd mellan bänkskiva o väggskåp är 560 mm så om du vill ha 1000-skåpen krävs en takhöjd på ca 2480, så du kan ha t ex en täcksida ovanför så inte luckan drar i taket. Har ni ett gammalt hus o tänker traditionell stil? Dekorlisten hör dit o från förr då man dolde ett fult lysrör. I dagens kök med tunna bänkbelysningar kan man istället lägga en täcksida under väggskåpen som avslut. Dekorlisten är 6 cm och tar utrymme från svängandet med redskap, bakmaskiner mm, så den skulle jag skippa. Vid sittdelen slipper du då se monteringsskruvarna i stommarna.
 
Gammalt hus och vill ha traditionell stil utan att gå all in på helt lantligt.

Takhöjd är 2430. Krönlist och dekorlist jag tänkt mig finns både i 4cm och 6cm utförande.
Hade tänkt mig traditionell lösning med utanpåliggande kabel samt uttag så borde ju ha en dekorlist...

Hur skulle du då löst det hela. Ikea har 80 skåp istället för 100 jag kan använda mig av.
 
Med den takhöjden är det bäst med 800-skåp för att få rätt mellanrum och för att slippa städa uppe på skåpen bygger du en takanslutning av täcksidor. Men om du vill ha krönlist så får du städa :).
Den säljare du beställer köket av hjälper att räkna materialåtgång. Jag gillar inte att dekorlisten stjäl så mkt yta så mitt förslag med täcksida under är mitt val. Lycka till!
 
Du skulle kunna placera spisen i en hörn lösning med och ja du bör ta 80höjden och ha takanslutning. Då kan du dra kAnalen där bakom.
 
Nästa fråga har pärlspontad/gipsad vägg samt vit takpanel. Vita vitvaror. Allt detta är väldigt vitt. Sedan är köksluckor Ikea Bodbyn ordentligt "offwhite".

Blir köksluckornas "offwhite" ton fult ihop med resten som är riktigt vitt?

Har dock sett på t.ex. Bygglov att de snarare jobbade med de olika vita nyanserna för att skapa mjukare känsla?..
 
Om man nu tänker sig inbyggd fläkt. Jag kommer ha dekorlist under skåpen och 56cm kakel dekorlist medräknad. Dekorlisten är 4cm.

Är det bäst att köpa skåp med höjd 60 så fläkten kommer upp en bit eller funkar det att montera den under 80 skåpet?

Utdragbar eller fast?

Tänker mig en slimmad variant gärna lika hög som dekorlisten ca 4cm.
 
Snyggast blir en fläkt som inte syns alls, då kan alla skåp ha samma höjd. Och som svar på vitt kontra Bodbyns offwhite...det beror på hur petnoga du är. Skillnaden syns. Lite risk att luckan ser gulaktig ut.
 
Hmmm vad för fläkt syns inte alls?

En utdragbar i vitt?
 
Novisfixaren skrev:
Hmmm vad för fläkt syns inte alls?
Jag har en sådan här, den syns inte alls utom vid användning (då man fäller fram en glasskiva): http://fjaraskupan.se/produkt/skapskupor/diskret/

...men den trivs inte med din dekorlist – den klarar av luckor som går ner typ två cm men fyra blir nog för mycket, då går inte glasskivan att fälla ut helt.
 
BirgitS
Novisfixaren skrev:
Om man nu tänker sig inbyggd fläkt. Jag kommer ha dekorlist under skåpen och 56cm kakel dekorlist medräknad. Dekorlisten är 4cm.

Är det bäst att köpa skåp med höjd 60 så fläkten kommer upp en bit eller funkar det att montera den under 80 skåpet?

Utdragbar eller fast?

Tänker mig en slimmad variant gärna lika hög som dekorlisten ca 4cm.
När det gäller höjden upp till fläkten måste du kontrollera vad som står i spishällens och fläktens bruks- och/eller installationsanvisningar. Där står oftast en minimihöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.