Hej!

Vi håller på att bygga nytt hus och har tittat runt lite på köksfläktar från Thermex och hitat massa snygga tills vi upptäckte att det endast är 1st som går att montera i vårt hus pga takhöjden och att den ska vara frihängande och det är en modell som heter Garda och kostar typ 28.000kr.... dock passar inte denna modellen i huset som för övrigt är ett Skogås(Björkås) från Götenehus.

Vi hade velat ha ett fyrkantigt för upp till tak och en kantigare kåpa och idag dök den upp:) i dagens Leva o BO (som köps med expressen/kvällsposten som bilaga) sid 43 finns en raklambild från trivselhus med en riktigt snygg fläkt som har hög takhöjd och hade passat strålande så nu till frågan: Är det någon som vet vad detta är för modell samt vad den kostar??

Om man går in på http://www.trivselhus.se/BildArkiv.aspx?id=28 och tittat på köksbilder bild nr:1403 finns på sid 2/4 så är fläkten med där också


Tack på förhand
 
Jag är rätt säker på att det är en fläkt från fjäråskupan som heter "Etage".

www.fjaraskupan.se

Lycka till!
 
Oki, tackar.

Enligt vår hussäljare hade endast thermex 1st frihängande fläk som gick att använda i vårt hus(fanns massa snygga frihängande men dom gick inte ha med högt i tak enligt honom)..... jag tycker detta låter märkligt och undrar om detta verkligen stämmer eller om det går att förlänga alla frihängande fläktar? vi har ca 3,5m i takhöjd där den ska sitta så jag tror den behöver vara 170cm typ.... idag är ju många hus med högt i tak så jag förstår inte varför det skulle vara så få fläktar som passar men förhoppningsvis finns det någon som vet lite mer än mig i alla fall:)
 
Fjäråskupan, som är standard i Trivselhus, gör din fläkt efter dina behov och givetvis behöver du inte ta en från Thermex. Vi har en från Fjäråskupan och det är väl ca 2,7 m i takhöjd och inga som helst problem.
Bifogar en bild på vår.

/FlitigaLisa
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att det är svårt att få till det med fläktar och högt i tak är att utsugskanalen blir lång = sämre effekt = svårt att hålla luftflödesvärdena. Fläkttillverkarna har fått sin beskärda del av folk som gormat över att fläktarna varit "dåliga" när problemet har varit böjar och över 7 m långa kanaler.
 
Draven- skrev:
Anledningen till att det är svårt att få till det med fläktar och högt i tak är att utsugskanalen blir lång = sämre effekt = svårt att hålla luftflödesvärdena. Fläkttillverkarna har fått sin beskärda del av folk som gormat över att fläktarna varit "dåliga" när problemet har varit böjar och över 7 m långa kanaler.
Hos oss är det inget problem med sugeffekten på fläkten. Vi har en motor på taket, kanalen går rakt upp och allt funkar toppen. Fjäråskupan hade ritningar på huset och takhöjd mm och jag antar att de hade med allt detta vid tillverkning och val av fläktmotor.

/FlitigaLisa
 
Ni som har köpt från Fjäråskupan, vad har era system kostat totalt i slutändan?
 
I vårt fall kan jag tyvärr inte svara på det då det var inbakat i hela kökets pris och där har vi ingen spec på vad som var vad.

/FlitigaLisa
 
Lisa: skåpen ni har på "tredje raden" är dom skarpa eller bara blindskåp? ser ut som man får ha stege för att nå upp....... är det jultallrikarna som hamnar där månne :surprised:))
 
Nej några jultallrikar äger jag inte men skåpen funkar bra till vaser och skålar som inte används så ofta. Man tar en stol, kliver upp på bänken och sen når man det man behöver! Du är inte den förste som frågar men vi ville utnyttja höjden och skåp kan man nog aldrig få för många av var de än sitter!

/FlitigaLisa
 
Helgon skrev:
Ni som har köpt från Fjäråskupan, vad har era system kostat totalt i slutändan?
Vi har köp/beställt en Fjärås Symbol, med extern motor. VI kommer ha den fritt hängande med en takhöjd på ca 3 meter. Den kostar oss ca 16000, men vi köper ett helt paket från samma ställe så den kostar kanske mer om man bara köper den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.