Har varit och tittat på kök hos Kolmårdskök idag.
Har ett kök vi älskar... Men priset var häftigt med.

Vi vill ha ett kök i sekelskiftes stil .

Är det någon som har ett liknande antingen samma köksföretag eller liknande.

Vad kostade ert.

Priset för det vi titta på är ca 250000 och då är det inkluderat med vitvaror.

Har suttit och kollat priser jämfört andra vitvaror... Och vissa är billigare andras är till och med billigare hos Kolmårdskök.

Har kollat Bomankök
Ikea...med de har inte det där extra....

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åraslövs kök har superfin kök i äldre stil (man kan få dem precis som man vill). De bygger allt i massivt trä men med moderna funktioner vilket jag uppskattar mycket. Vi är supernöjda med vårt som vi nu haft i 4 år. Priset var bra för det vi köpte.
 
Detta kanske är lite Off Topic, men om du vill skapa ett sekelskifteskök
(och jag förmodar att du menar sekelskiftet 1899-1901)

Så hade man inte kyl och frys då,
man hade inte "köksö"
man hade inte barstolar i köket och
man hade inte ugn och mikro i högskåpen.

Så bygg som ni tycker är snyggt, och som er plånbok klarar av.
Och låt stilen bli som ni vill ha den :)


(Hos mig är det helt stillöst, dvs tidlöst :p )
 
  • Gilla
rockin_john och 6 till
  • Laddar…
Nä man hade inte mycket på det tiden men vi vill ha en speciell stil på köket.
Barstolarna är ju från ett kalkylprogram och där är vi inte ens säkra på att vi ska ha.

Vi vet inte heller om ön ska vara där den kosta 27000 extra.

Vi ska ha en gjutjärns spis men måste självklart ha en vanlig ugn idag.

Vi är inte ute efter att bygga helt sekelskifte för som sagt vi lever i ett modernt samhälle och har fiber indragen i huset och gillar vissa bekvämligheter. Men vill gärna att köket går i en viss stil.

Skulle se hemskt ut att smacka upp ett mich mash av gamla skåp.

Vi har lagt hög budget på köket men känner att det inte är helt motiverat att lägga 12000:- på en diskmaskin även om köksförsäljaren kunde prata för sig.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
I vårt första hus, som var en gammal fiskarstuga från 1800-talet, hade vi en s.k. smalspis bredvid elspisen.
Dvs en vedkamin med "kokplatta" ovanpå. Den stod mellan elspisen och diskbänken :)

Den gav god värme och var bra att ha vid elavbrott, vilket var vanligt i skärgården innan de grävde ner elledningarna på åttiotalet.

Efter renovering år 1983 står nu smalspisen i köket i goda vänners fritidshus på en ö i norra Bohuslän.
 
Redigerat:
Vill du ha ett kök i gammal stil och byggt i trä, kan du kanske titta här: http://alsikesnickeri.se/
Tror att de är ganska dyra, men det är fint hantverk och du kan nog få specialanpassat om det behövs.
 
Lappvattnets Snickeri i Burträsk! :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mycket fina kök ��
Vad tycker ni annars är det dyrt med 250000 för ett sånt kök. Granit skivor och vitvaror. Den där diskmaskinen för 12000 kommer nog inte in,
Går att välja bara köket utan vitvaror.

Vi skulle hamnar på 152000 utan rabatt och utan vitvaror och bänkskivor.
Men med bänkskivor och vitvaror och alla rabatter på vitvaror och fläktkåpa
253800 ink moms .

Det är hutlöst mycket mer än ett Ikea kök.

15% på köket
 
Ni bör ju kunna handla vitvaror och bänkskivor billigare på andra ställen.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, köp stommar på Ikea och luckor från till exempel järfälla kök. Då bör du klara dig under 150k inklusive vitvaror och granit.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
R
de där luckorna ser exakt likadana ut som den klassiska serien som ikea kör med. Vårt kök är lika stort som ditt och lite större, gick på 44.000kr.
 
Tycker inte det är värt en kvarts mille, få nästan likadant ( Ikea ) å köp en shysst båt eller gammal luftkyld 911 😉 för samma peng nytta å nöje för samma peng win-win
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Jag vet precis hur det är när man har hittat något man verkligen vill ha. Det är svårt att bli nöjd med något annat då ...

Kan du gå tillbaka en gång till och försöka få ner priset lite kanske? Eller räkna på hur mycket du kan få ner det om du köper vitvaror och bänkskiva själv?
 
Båt har vi redan �� även en sportbil ha ha.... Nä jag har gett mig tusan på att hitta snarlikt kök för billigare penning. Nu har vi en grund och vet hur vi vill att det ska se ut. Och Ikea ser inte ut som detta men de har fina kök med. Men Ikea är ikea....
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.