Snällas byggahusare hjälp mig :(

Jag skulle spänna åt skruvarna som håller själva handtaget på insidan av fönstrena. Då jag märkte att gängorna var kass tänkte jag sätta i en större skruv men denna råkade vara för lång... Ja precis den gick genom träet

Det är ju ett tvådelat fönster som har en liten glipa mellan sig men jag har inte blivit klok på hur man delar det.

Nu är det som sagt ett hål i träet på fönstret där skruven gick ut... Jag bytte tillbaka till originalskruven...

Kommer det komma in fukt i träet på fönstret där nu? börjar det ruttna?
 
Skär bort det fnasiga, spackla slipa måla....
 
tack, fast utgångshålet har blivit där jag inte kommer till... alltså mellan fönstren, begriper inte hur jag ska dela det...
 
ok, då skulle jag låta det vara.
 
men vad händer när det regnar? kan det inte komma in vatten och fukt i träet när det är ett hål sådär blottat? Där är ju ändå en springa in till hålet även om jag inte kommer åt där
 
det sitter låsningar mellan fönstrena u ser dom som metall plattor mellan,
vissa öppnas genom att man lyfter en hake andra genom att pilla in en mejsel..känn dig för så får du upp det(kanske passa på att putsa fönstret mellan me)om du aldrig har gjort det hehe
 
hullan skrev:
men vad händer när det regnar? kan det inte komma in vatten och fukt i träet när det är ett hål sådär blottat? Där är ju ändå en springa in till hålet även om jag inte kommer åt där
Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag tycker du säger att det INTE är hål raktigenom till utsidan? Ett litet hål nere eller på sidan mellan fönsterkarmarna känns inte så farligt.
 
Mikael_L
Alltså, din skruv tittade fram genom trät, precis i springan mellan yttre och inre karm?

När du öppnar fönstret har du två glasrutor som sitter i varsin träbåge och hålet är endast i den inre träbågen?

Isåfall kan du sova lugnt, felet är bara kosmetiskt, då regntätningen sitter i ytterbågen mot fönsterkarmen. Men du kan passa på och kolla att den tätningslisten är i bra skick, det är ganska viktigt även om man inte råkat göra ett hål extra. :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.