Hej! hoppas det blev i rätt kategori.. Har nyss köpt hus och inte riktigt insatt i fjärrvärme centralen. När det blev runt 0 grader ute så kände jag det blev kallt på övervåning där jag har 3 element, alla iskalla. nedervåning har jag endast golvvärme och där är det bra.

Kollade så jag har bra tryck i systemet, lufta element men inget vart bra. Ställde då upp cirkulationspumpen på 3 och fick då väldigt varma element.
Nu när det blev -25 grader så blev plötsligt elementen iskalla igen... även provat lufta igen men de är ingen luft...

Så har någon nått tips så tar jag tacksamt emot de..

BIfogar några bilder ifall ni blir klokare utav det.

Fjärrvärmecentral med rör, mätare, pump och reglerenheter, användare upplever problem med värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjärrvärmecentral med rör, mätare och cirkulationspump, fråga om identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjärrvärmecentral med röda expansionskärl, cirkulationspump och justeringsreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av fjärrvärmecentral med tryckmätare, rör och en cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar även om ni vet vad detta är för något?
Närbild på en cirkulationspump i ett värmesystem som kan vara orsak till kalla element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
PÅ sista fotot är det shuntmotorn för värmen , en envägare som är brukligt på FJV , det sitter en blank mutter innanför den , lossa den , ta bort ställdonet och kolla att piggen går in och ut som den ska , dom kan kärva lite , du har GV på en del v värmn och dom behöver inte så mycket värme för att bli varmt på golvet och det är separat shunt för den för reglering av GV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.