Att inreda ett kök är ju vansinnigt kul, men också ruggigt svårt. Allt i köket har stått klart sen i mars, förutom kaklet!!!! Jag har läst flera inlägg om kakel och många helt suveräna förslag dyker upp... men jag behöver ett till!!

Vi har Ikeas vita Ståt-luckor med en del vitrindörrar för att få en lite gammaldags stil (huset är från 40-talet). Dörrhandtagen och knopparna är svart smide.

Bänkskivan är Ikeas boklaminatskiva för att få en varm ton till det aningen krämiga vita i Ståt, och golvet är lönnlaminat för ljusets skull... de väggar som inte behöver kakel har en varm beige gul tapet.

Taket är spontskivor i MDF som vi vitmålat.

Sambon ville först ha vita 5x5, men är livrädd för att det bli för vitt/likt/tråkigt... Vi har varit inne på mosaik i beiga-terrakotta-toner, men har inte hittat rätt... Ni verkar vara många med verklig känsla för färger, så jag är tacksam för alla svar!!

 
Här kommer ett till ;)

Nu blir jag inte riktigt på det klara med om det är en lantlig stil ni eftersträvar, men jag tolkar det nästan som så.
Till tonad vit (Ståt), bok, lönn, gul tapet, dvs. mycket gula, varma toner alltså, så har jag bara ett förslag och det är ett kakel i 10x10 format som har en lite 'gul-vit' nyans som botten, kallas 'Mexican White', till det kaklet finns det ett ganska stort antal dekorplattor på samma bottennyans, dekorerna finns i blått, grönt och terracotta.
Mitt förslag skulle vara den enfärgade bottenplattan med några (inte allt för många) dekorplattor med enklast tänkbara mönster i blått, en väldigt 'naivistisk' fisk ;).

Denna kombination har jag sett insatt i ett kök med väldigt mycket gula toner och det var underbart, soligt och varmt (trots att gult eg. inte tillhör mina favoritfärger, för personligen har jag stora svårigheter med gulvitt och gult i kombination beige-bruna terracottatoner) tycker det blir alldeles för 'jolmigt', men med det lilla blå inslaget så blev det varmt och mysigt men ändå med en stor dos fräshör.
Till detta hade de om jag minns rätt någon form av hissgardin i 1700-talsmodell i blå/vitrutigt, mycket snyggt :).

MVH//Christina.

Enfärgad bottenplatta, 'Mexican White'
mexican_white.jpg

Dekorplatta.
fish_b.jpg
 
Vi håller på att göra om köket och ska också ha vita Ståtluckor, bokskiva (ej laminat utan massiv bok) och de svarta knopparna och handtagen. Tapeter har vi inte bestämt ännu men golvet ska vara lutat vitt furugolv.

Vi hade tänkt att ha sådant rött kakel som är på bilden av Ståtköket i fjolårets IKEA-katalog (finns även här)
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/get_inspired/index.html
på bild 49.

Vi tycker det verkar otroligt snyggt! Men problemet tycks vara att hitta sådant rött kakel, det verkar nästan omöjligt! Alla prov vi hittat har varit ljusare och åt det vinröda hållet eller mer åt det orange hållet. Nu hoppas vi på ett prov som kommer på posten snart.
Jag skulle i o för sig kunna tänka mig andra färger som t ex en varm brunröd terracottaton som den här:

http://www.lhadoskakel.se/inspire.asp?show=picture&katalog=kok&bildid=24

...eller något helt annat men nu har sambon liksom ställt in sig på den där. Jag är väl bara lite orolig att man tröttnar.  Vitt kakel tror jag skulle bli för tråkigt.. Sen beror det ju på hur stor yta ni ska kakla också förstås - hur dominerande det blir.
 
Tackar för de intressanta förslagen!! Dock tror jag att stiliserad fisk inte funkar för oss, men det är jättebra att man öppnar upp sinnena för annat än de förslag vi haft hittentills... Det är så lätt att bli förblindad av vana och enstaka favoriter, man måste fundera i helt nya banor också! Den knallröda varianten är helt gudomlig, MEN kommer inte funka hos oss... det blir nog för mycket färg...är rädd att tröttna... Det blir dock bara cirka 3 kvm som ska kaklas...

Länken till IKEAs köksinspiration förstår jag inte varför jag inte tittat på förut!!!??? Jag fick genast en ny favorit (blå-grädd mosaik), men den gillades inte av sambon... *ler* Sen har jag varit inne på lindblomsgrönt... men det fick tummen ner... så mer tips emottages!!

Jag kommer snart uppdatera med bilder så fort jag fått upp dem på nätet...
 
smacrazy skrev:
Tackar för de intressanta förslagen!! Dock tror jag att stiliserad fisk inte funkar för oss, men det är jättebra att man öppnar upp sinnena för annat än de förslag vi haft hittentills... Det är så lätt att bli förblindad av vana och enstaka favoriter, man måste fundera i helt nya banor också! Den knallröda varianten är helt gudomlig, MEN kommer inte funka hos oss... det blir nog för mycket färg...är rädd att tröttna... Det blir dock bara cirka 3 kvm som ska kaklas...

Länken till IKEAs köksinspiration förstår jag inte varför jag inte tittat på förut!!!??? Jag fick genast en ny favorit (blå-grädd mosaik), men den gillades inte av sambon... *ler* Sen har jag varit inne på lindblomsgrönt... men det fick tummen ner... så mer tips emottages!!

Jag kommer snart uppdatera med bilder så fort jag fått upp dem på nätet...
Vi ska också ha Ståt vit med bänkskiva i bok (massiv). Då vi ska ha rostfritt så kommer vi troligtvis satsa på en ljusgrå mosaik, kanske med en mörkare ton bakom hällen.

Min ursprungliga tanke var att köpa en stor tavla med en lila-vit orkidée och sätta på en vägg i köket. Då skulle jag skära ut några mosaikbitar och byta ut mot lila varianter för att matcha.
Byter vi sedan tavla så kan man byta mosaikbitarna igen :)

övrig vägg blir vitmålad med touch av grått (antagligen).
 
Varför inte ta vita 5x5 med någon enstaka i annan favorit färg som ni båda gillar och som kanske få ta upp någon annan färg i köket? Även ljusgrått är snyggt till vitt och bok.Eller kanske sjösten i olika beiga nyanser. Då tar du upp båda tapet och bänkskivan.

Har du kollat på alla kökfirmors hemsidor?
Dom brukar ha inspirationsbilder..

Lycka till!
 
Ytterligare två intressanta förslag! Tack! Gillade tanken på att byta ut enstaka mosaikbitar som plockar upp omgivningen... grått är sambon livrädd för dock... *ler*

En sväng var vi lite inne på att ha typ Höganäs Quarry stone Mosaico Mix light i 10x10 förutom just ovanför hällen där det skulle vara den mindre varianten...
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2005/3/2/Klassiskt.pdf

Det känns som vi varit i varenda kakelbutik i landet *ler*, men jag tror att det kanske blev overload av intryck och att vi måste ta en sväng till och verkligen ta hem kakelprover... det, och inspirationssidor på nätet, verkar vara bästa sätten att närma sig ett beslut...

Jag älskar byggahus.se .... så många bra ideér!! *ler* Mera! Mera!
 
Vi har också Ståt vit med massiv bokskiva, furugolv och vita väggar/tak. Vi bestämde oss för Höganäs glasmosaik 25x25 mm, i mixade färger. Vi valde de blågrå tonen med nyanser från väldigt ljusgrå till ganska mörk gråblå. Detta tillsammans med vit fog föll oss i smaken och vi är väldigt nöjda.

Var lite rädda att det skulle bli lite plottrigt med mosaiken, men tycker inte det ännu iaf.

Nu beror det ju lite på vilken stil man är ute efter, och just denna mosaik kanske man kan tycka är lite för "modern" om man är ute efter en äldre stil. Men personligen tycker jag det är ganska kul att blanda gammal och ny stil (över bänken på andra väggen behöll vi tex den gamla tapeten från 60/70-talet istf att sätta kakel just av den anledningen)

Innan fogning:
http://bilder.egrelius.se/albums/album33/IMG_3929.sized.jpg

http://bilder.egrelius.se/albums/album33/IMG_3936.sized.jpg

Efter fogning:
http://bilder.egrelius.se/albums/album33/IMG_3942.sized.jpg

http://bilder.egrelius.se/albums/album33/IMG_3941.sized.jpg

Den gamla tapeten sparades:
http://bilder.egrelius.se/albums/album33/IMG_3449.sized.jpg


 
Vilken läcker vägg, Egge! Det var vrålsnyggt... men för min egen del tror jag att det skulle kännas för modernt och i vårt kök skulle det nog kännas aningen för plottrigt... det var ju superfräscht förstås...! *funderar vidare*

Den gamla tapeten däremot tyckte jag var gudomlig!! Sambon skulle dock bara skaka på huvudet om jag föreslog något liknande i kakelväg *ler brett*

Fler bilder emottages med stort intresse och tacksamhet!!
 
smacrazy skrev:
Sambon skulle dock bara skaka på huvudet om jag föreslog något liknande i kakelväg
Vad är det sambon egentligen tycker är snyggt/vill ha då??


MVH//Christina.
 
smacrazy skrev:
Vi har Ikeas vita Ståt-luckor med en del vitrindörrar för att få en lite gammaldags stil (huset är från 40-talet). Dörrhandtagen och knopparna är svart smide.

Bänkskivan är Ikeas boklaminatskiva för att få en varm ton till det aningen krämiga vita i Ståt, och golvet är lönnlaminat för ljusets skull... de väggar som inte behöver kakel har en varm beige gul tapet.

Taket är spontskivor i MDF som vi vitmålat.
Här är lite bilder på vårt kök, som alltså saknar kakel. Kaklet ska bara gå upp till väggskåpens nederkant:

http://spaces.msn.com/members/anneo..._c01_photoalbum=showdefault&_c=photoalbum

Sambon har fastnat (!!) för en ganska glansig småttig (2.5 cm x 2.5 cm) mosaik i jordnära färger, alltifrån mörkare terrakotta till gräddig beige... Jag tycker också färgerna är fina, och jag tycker om den ganska klara patinan (ej matt), men det är alldeles för småttigt... och så kostar det 1800 SEK per kvadratmeter... tänkt som bård eller liknande... och sambon har hittentills inte hittat något alternativ som funkar lika bra... Jag har föreslagit gula, blå, lindblomsgröna varianter, men sambon verkar ha låst sig vid sin favorit...
 
smacrazy skrev:
Vilken läcker vägg, Egge! Det var vrålsnyggt... men för min egen del tror jag att det skulle kännas för modernt och i vårt kök skulle det nog kännas aningen för plottrigt... det var ju superfräscht förstås...! *funderar vidare*
Kan ju nämna att det ser plottrigare ut på bild än vad det gör i verkligheten. Och det blev ännu bättre nu när vi fått upp den vita fläktkåpan ;-)

Och ganska billigt var det också. Runt 200 spänn kvadraten på Bauhaus om jag minns rätt.

Kul att fler gillar vår val :)


smacrazy skrev:
Den gamla tapeten däremot tyckte jag var gudomlig!! Sambon skulle dock bara skaka på huvudet om jag föreslog något liknande i kakelväg *ler brett*
Hehe :) Det var fler som var lite fundersamma när jag på frågan om det skulle upp kakel där svarade "Nä, vi ska behålla tapeten som "kakel" ;-)
 
Ja, Egge, ni gjorde helt klart rätt att behålla det! Både för att få en känsla av kökets gamla stil, men också för att det blev ett helt unikt kök... *ler* Snyggt!

Vi hade ursprungligen knallorange 70-talsköksskåp a la "lutande tornet i Pisa" som var kultigt iofs, men vi ville behålla andra delar av husets originalkänsla istället... det gamla kaklet rök ju också... en grönbrun glaserad kakelplatta med två cirklar i mitten.... *gnisslar tänderna av ångest*
 
Hehe... hos oss var det gröna skåpluckor, perstorpsskiva och mörkt mörkt brun kakelimitation av masonite ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.