Skall börja bila upp golvet nu i helgen för att bygga badrum i källaren, men problemet är att jag fått så många olika svar på hur jag skall bygga upp golvet igen... Hur jag skall gå till väga, vilka material skall jag använda och hur mycket.:(

Huset är byggt 1952.
Jag har "provborrat" och ca 35 cm ner är det fuktigt/blött

Ett tips jag fått ser ut så här (nerifrån och opp); Jämna av med singel, 50mm isloering, plast (vilken går upp lite på väggen för att inte gjutningen skall komma i direkt kontakt med väggen), 50mm isolering igen, armering med golvvärmeslang, gjut !!

Hur ser detta ut i era ögon, är det något att köra på ??:confused:
 
Varför får inte gjutningen komma i kontakt med väggen? Jag har gjort samma sak, bilat ut, grävt, fyllt med singel, dock inte mycket eftersom huset står mycket torrt. Sedan har jag lagt 20 cm cellplast, armeringsmatta, golvvärmeslang och ca 5-8 cm betong (beroende på fall). Sist men inte minst klinker, jobbigt projekt men nu börjar det bli klart.
 
Håller med dig! Har faktiskt inte fått något bra svar. Vilken sorts cellplast använde du, den vanliga vita eller någon annan??
 
Den vanliga vita 100 mm i dubbla lager.
 
100 kvm källare. Jag grävde ca 35 cm. Separationsduk, singlade av 10 cm, 14cm isolering (2 st 7 cm skivor blå Dow Floormate som las omlott), armering med golvvärmeslang och sen 8-10 cm betong på hela klabbet. Några rum (tvättstuga, allrum, hall, badrum och förråd) flytspacklades och klinkades. Två sovrum fick blå platon och trägolv. Ett rum (snickeri/verkstad) fick blå platon, spånskiva och Trelleborg gummimatta (pastill).

Hårt arbete men till slut ett kanonresultat! Med facit i hand skulle jag nog lagt isodrän eller liknande istället för singel för att få bättre isolering men samtidigt ha dräneringen, men som sagt - det blev bra ändå :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.