Hej,

Jag ”tror” jag har ett problem… vi köpte huset för två år sedan. Här är jordväme som ligger i sand. Huset är dödsbo så vi vet inte alls vart slangarna ligger. Värmesystemet har funkat bra under tiden och inga konstigheter. Har ej så mycket erfarenhet av just värmepump med ytjordvärme.

Till poängen, vi skall anlägga en pool och grävaren tog ju såklart sönder tre slingor. Snabbt som tusan fick vi hit en VVS kille som svetsade detta men 2 av 6 höll inte. Då satt han skarvkoppling som skall vara godkänt. Han fyllde på med kölbärarvätska och körde igenom hela systemet. Tömde det på luft. Jag gjorde en markering på behållaren där vätskan är. Den har fluktuerat upp och ner men ändå kommit tillbaka till strecket. Saken till den är att vi känner en spritdoft nere i gropen där slingorna ligger, men när jag känner med handen så är det ej fuktigt och känner absolut ingenting. Igår när det var väldigt varmt så var där kondens på slangarna. Även lagt ut trasor under för se om de tar upp något, men ingenting.

Uppvärmning i huset är vattenburen golvvärme. Detta är såklart avstängt då det är ”sommar”. Men idag när jag duschade varmt så sjönk köldbärarevätskan kraftigt ner och kompressorn startades. Efter 5min så steg vätskan upp igen och ligger strax under strecket. Är detta normalt ?
Om jag har läckage så borde köldmedlet i behållaren sakta försvinna? Detta har stått sig i 3-veckor nu sedan lagningen. Luktar ej sprit i rummet där värmepumpen står.

Jag vet ej riktigt hur jag skall göra…

Kan det lukta från skarvkopplingarna fast utan läckage?
Då slangarna ligger synligt och ej nedgrävda, kan detta orsaka kondens och det kan lukta?
Kommer jag ha värme till vintern i golvet?
Kan jag testa detta på något sätt?
Min värmepump är en NIBE Fighter 1235. Har även en extra varmvattenberedare bredvid, denna går bara till varmvatten och ej uppvärmning.

Tacksam för alla svar från er kunniga !

Om 2 veckor skall dem fylla igen runt poolen så vill verkligen säkerställa så allt står rätt till.

Se bilder:
 
  • Svart plastslang med en vit skarvkoppling som går in i en sandig jordvägg, omgiven av lös jord och små stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen reparerad värmeslang med skarvkoppling, omgiven av grus och sand, belägen vid en svart perforerad dräneringspanel intill en betongkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köldbärartank till ytjordvärmesystem som visar vätskenivå nära en markerad linje på behållaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit behållare för köldbärarvätska med tydlig markering av vätskenivå, omgiven av kopparledningar och ventiler placerad mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop vid sidan av poolkonstruktionen med synliga jordvärmeslingor som potentiellt är skadade, omgiven av sand och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag inte heller koll på jordvärme.
Men det känns ju som att det är luft i systemet.
Tänker som så att om allt vore ok, så borde ju inte köldbärarvätsan flukturera.
Ni andra här på BH ... vad säger ni? Tänker jag rätt?
 
M MrDizzy skrev:
Nu har jag inte heller koll på jordvärme.
Men det känns ju som att det är luft i systemet.
Tänker som så att om allt vore ok, så borde ju inte köldbärarvätsan flukturera.
Ni andra här på BH ... vad säger ni? Tänker jag rätt?
Ja, det är det jag hoppas på. Men har ju ändå lite funderingar på spritlukten utomhus. Om detta är någon sorts kondens? Är det möjligt…?
 
B
Det kan vara en del luft i slangen, som saktar hamnar i expansionskärlet. Så man kan tro att det läcker, när det i själva verket bara är avluftas.

När du förbrukar varmvatten så kyls brinen, den förändras marginellt i volym vilket minskar nivån i kärlet. Är det luft i systemet så ändras volymen mer när du kör värmepumpen, eftersom volymiteten för luft påverkas mer än vatten, därav att nivån ändras beroende på om kompressorn är igång eller om det bara är kompressor plus köldbärarpump.

Jag vet inte hur länge köldbärarsprit i backen luktar. Men kondens luktar ju inte sprit.

Hur mycket fyllde man på? Har det läckt ut 100l är det klart att det luktar ett tag i marken.
 
Det är normalt att nivån sjunker då köldbäraren sjunker i temperatur. Om du har en tryckmätare på systemet och trycket är samma, samtidigt som nivån sjunker så är det också normalt. Luftbubblor samlas i kärlet och vätskan rinner ner. Normal avluftning,
Då det är ett kallt system, tar det tid att få ut små bubblor som löser sig i vattnet, Om både nivån sjunker och trycket sjunker har du ett läckage.
 
B BSOD skrev:
Det kan vara en del luft i slangen, som saktar hamnar i expansionskärlet. Så man kan tro att det läcker, när det i själva verket bara är avluftas.

När du förbrukar varmvatten så kyls brinen, den förändras marginellt i volym vilket minskar nivån i kärlet. Är det luft i systemet så ändras volymen mer när du kör värmepumpen, eftersom volymiteten för luft påverkas mer än vatten, därav att nivån ändras beroende på om kompressorn är igång eller om det bara är kompressor plus köldbärarpump.

Jag vet inte hur länge köldbärarsprit i backen luktar. Men kondens luktar ju inte sprit.

Hur mycket fyllde man på? Har det läckt ut 100l är det klart att det luktar ett tag i marken.
Hej,

Tack för svar!
Jag vet faktiskt inte hur mycket sprit som åkte ur men skulle tippa runt 30-40L. Så fort han nafsade på slangen så stängde jag av VP så där inte blev något tryck. Kan lukten sitta kvar så länge i jorden? Vi har ju ren sand. Igår kväll när jag och frun var ute så länge vi det när det kom vindar. Men har som sagt inte känt något alls på kopplingarna att de läcker.
 
P Plutus skrev:
Det är normalt att nivån sjunker då köldbäraren sjunker i temperatur. Om du har en tryckmätare på systemet och trycket är samma, samtidigt som nivån sjunker så är det också normalt. Luftbubblor samlas i kärlet och vätskan rinner ner. Normal avluftning,
Då det är ett kallt system, tar det tid att få ut små bubblor som löser sig i vattnet, Om både nivån sjunker och trycket sjunker har du ett läckage.
När du menar trycket, är det expansionskärlet du menar? Eller detta har inget med brinevätskan?
Annars har jag ingen mätare utan bara genomskinlig behållare.
 
Att nivån far upp och ner beroende på om pump går eller inte är typiskt för luft i brinesystem.
 
  • Gilla
Jippe
  • Laddar…
V Vector skrev:
Att nivån far upp och ner beroende på om pump går eller inte är typiskt för luft i brinesystem.
Hur skall jag göra för att bli av med det då?
 
Så länge pumpen fungerar behöver du inte göra något mer än att vänta, och fylla på om nivån blir för låg. Om du vill veta säkert om det är läckage eller inte så kan du sätta på en tryckmätare i toppen på kärlet (förutsatt att du kan fylla på någon annanstans) Det bör vara ett litet övertryck i kärlet.
 
P Plutus skrev:
Så länge pumpen fungerar behöver du inte göra något mer än att vänta, och fylla på om nivån blir för låg. Om du vill veta säkert om det är läckage eller inte så kan du sätta på en tryckmätare i toppen på kärlet (förutsatt att du kan fylla på någon annanstans) Det bör vara ett litet övertryck i kärlet.
Tack! Då skall jag be en VVS kille montera dit en tryckmätare. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.