Hej,

Har nu tröttnat på min husleverantör (X) aldrig blir klar med sitt åtagande.

Bakgrund:

Enligt avtalet skulle X's åtagande varit klara 2010-06-30. Eftersom vi själva har planerat inflyttning 2010-10-30 har jag låtit X fortsätta sitt arbete. Problemet är att allt tar så fruktansvärt lång tid att göra för X och att han är urusel på att återkoppla när saker som är lovade att bli klara vid en angiven tid inte blir det. Problemet började i somras då det regnade intensivt en period. Taket hade då endast takpapp och när denna spikades har man lyckats pricka kvistar som har trillat ur och blivit kvisthål. Dessutom var inte mellanrummet (längst med huset) mellan ytterväg och tak täkt med bräda (hoppas ni förstår vad jag menar). Kombinationen blåst och regn tillsammans med detta gjorde att det blev minst sagt blött inomhus. Som tur var gick det bra då det inte fans något invändigt som kunde ta skada. Efter mer eller mindre hot om att bryta kontraktet och att X skulle få stå för eventuella merkostnader blev det fart på X. Taket är fortfarande inte 100% klart, saknar stuprör, hängrännor, några enstaka pannor i nederkant. Detta skulle ordnas samtidigt som putsningen.

Ett antal veckor senare är fortfarande inte putsen klar. Tålamodet började tryta och jag blev ordagrant fly förbannad att inget hände. En Putskille togs in och påbörjade putsen av fasaden, halva fasaden var klar den 17 september. Därefter skulle sprutputsningen påbörjas. Då fick putskillen kalla fötter och var orolig att inte få betalt, dessutom saknades material och den utrustning som skulle finnas till hands enligt ö.k.

Putskillen börjar då att beklaga sig över X till mig att han inte ordnande grejer som lovat och att han inte återkommer när han ringer. Jag pratade med X om detta och var minst sakt arg och förklarade att han måste kommunicera och lösa detta.
Efter många turer fram och tillbaka och vad som kändes det som om X och putskillen var överrens och allt skulle påbörjas i måndags. Putskillen dök aldrig upp (jag antar att han tröttnade på X). X ringer inte och meddelar detta utan jag får själv upttäcka att inget har hänt. X svarade inte på mina mejl eller meddelande förrens jag igår spelade inte ett meddelande och sa att jag kommer att avsluta sammarbetet och hålla honom skadeståndsskylldig för ev. merkostnader.

X ringer upp efter typ 10 minuter och börjar beklaga sig över sin putskille och att han har haft otur med sina underentreprenörer. Han sa att det skulle komma ut ett nytt företag (igår) för att kolla vad som var kvar att göra samt att ett företag skulle kolla på arbetet idag. Jag medelar att jag skiter i att det kommer ut företag och tittar på arbetet, jag vill att någon arbetar istället för tittar. Jag sa även att i hans hastighet är vi klara någon gång 2012, jag frågade även varför vi har ett avtal för om han inte bryr sig om det. (fick inget svar).

Den 30 oktober måste vi flytta in då vårt andrahandskontrakt löper ut. Helgen den 23 måste jag ha till förfågande för att hinna få in vitvaror och andra prylar.

Då det endast är 7 arbetsdagar kvar är jag orolig att jag inte skulle kunna komma fram till huset då det ligger prylar, material, betongrester och en stor byggnadsställning runt hela huset. Dessutom har jag tröttnan på X undanflykter. Jag mejlade i går kväll en uppsägning där jag bad honom att röja undan sina grejer från tomten så att jag kan komma fram obehindrat med mina prylar.

X har inte kommenterat min uppsägning. Idag fick jag höra från en målare att ett företag var där för att kolla fortsättningsarbetet med putsen (kändes som ett seriöst företag sa målaren). Putskillen sa att han inte tyckte att grundputsen var rätt utförd (mer om detta i en annan del av forumet). Jag ringer då X som inte svarar, jag pratar in följande som ett meddelande, skickar detta på e-post och SMS:

Att jag har sagt upp avtalet både muntligt och skriftligt (även postat uppsägningen), samt vad putskillarna har sagt och att jag inte vill att han så mycket som nuddar fasaden. Dessutom är det minusgrader på nätterna och putsning skall då inte utföras, detta är först aktuellt i vår. Jag ber han återigen att röja undan efter sig och om han vill fixa småsakerna med taket så att han kan få betalt för detta.

I min uppsägning skrev jag (sammanfattat):

Allt skall vara undanröjt 2010-10-22
Återstående pengar fryses innen och eventuellt överskott utbetalas efter att ny enterprenör har fått sin del. Blir det dyrare får X stå för dessa kostnader.

Är det inte undanröjt senast 2010-10-22 får X stå för kostnade för detta då jag låter någon städfirma röja.

X kommer att hållas ersättningsskyldig för evenutelle merkostnader som uppstår. T.ex. om vi inte får lägga om till bolån då huset inte är klart.

Övrigt: Avtalet är upprättat i anslutning till ABS09. Företaget är ett HB och han kan därför bli personligt ersättningsskyldig.

Trotts detta känner jag mig på hyfsat bra hummör då det är fult möjligt att bo i huset, det kunde ha varit värre :)

Lång berättelse va :D

Har jag gjort rätt eller kommer/kan jag få problem med detta?

Vad kan jag göra om t.ex. hans byggnadsställning är kvar nästa fredag trots att jag har bett honom att ta bort denna?

Vad händer om han mot förmodan fortsätter med fasaden fast jag utryckligen sagt nej?

Om arbetarna kostar mer än vad som återstår att betala, hur ska jag vara säker på att få dessa pengar? Sätter han HB i konkurs har jag bara kvar resterande pengar och får lägga ut merkostnade själv. Hur ska/kan jag göra?

Några fler råd om vad jag skall göra?
 
Jag är inte övertygad om att en uppsägning var det bästa sättet att lösa problemen, varken praktiskt eller ekonomiskt för dig. När ni nu i så fall har ett helt avtalslöst förhållande kan problemen bli många. Tag kontakt med en entreprenadjurist för att få vägledning om hur du går vidare på bästa sättet.
Vad du också bör göra är att kontakta det försäkringsbolag som har färdigställandeförsäkringen och fråga hur de ser på sitt ansvar nu när något avtal inte finns. Du bör också låta en besiktningsman besiktiga huset som det nu står för att få dokumenterat statusen vid uppsägningstillfället för att ha något att utgå ifrån vid ersättningsdiskussionerna.

Om återstående arbeten kommer att kosta mera än vad du innehåller av avtalssumman och entreprenören går i kk är chansen att få ersättning från entreprenören för merkostnaden mycket liten. Möjligen från färdigställandeförsäkringen, om man nu inte anser att denna inte längre finns eftersom inget avtal finns.
 
Jag kommer att ta kontakt med försäkringsbolag och en jurist under dagen. Min personliga känsla är att jag har handlat rätt då jag har hört från andra att dom har gigantiska problem med X. Så länge det råde minsta tvivelaktighet om han har rent mjöl i påsen får han inte komma i närheten av det som är kvar att göra.
 
Bra att du tar kontakt med en jurist... försök hitta en advokatbyrå som har entreprenadjuridik som ett av sina rättsområden.

Jag tolkar det som att du hävt entreprenadkontraktet. Det är den ultimata åtgärden och därför krävs att man har mycket kött på benen. En ogiltig hävning är skadeståndsgrundande. Därmed inte sagt att man aldrig kan häva, men entreprenadjurister rekommenderar sällan hävning.

För gemene man är alltid den säkrare vägen innehållen betalning. Kommer man inte vidare med det (vilket är sällan... entreprenören brukar vara sugen på pengarna) bör man alltid kontakta en entreprenadjurist för att rådgöra och låta juristen göra hävningen om fog finns för det.
 
Pratade precis med X igen och han en firma som kan köra igång i morgon. Jag sa att jag vill inget hellre än att han gör klart så att han kan få sina pengar. Samtalet kändes bra och vi var båda nöjda, nu återstår det att se att det händer något. Annars har jag en inbokad tid med jurist på tisdag.
 
Har haft liknande erfarenhet själv, nästan så att jag tror att vi råkat på samma oseriösa firma.
I vårt fall sa vi upp kontraktet efter slutbesiktningen. Men jag rekomenderar att ta kontakt med en jurist, villaägarna har en juristbyrå som har ganska mycket erfarenhet inom sådant.
Jag hoppas att du har ett bra kontrakt.

Lycka till!!
 
Hej, vill ge en uppdatering kring ärendet.

Jag och leverantören är överrens och putsningen är klar och den blev riktigt bra. Grabbarna har jobbat 7 dagar i veckan mellan 0800 och 1800 och verkligen visat vilja att bli klara. Nästa vecka är allt klart och arbetsplatsem avstädad. Skönt att allt löste sig.
 
härligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.