Jag ska skruva ihop två 45x95 reglar så jag får 90x95 stolpar som ska användas till en rosenbåge.
Allt ska målas vitt så jag trodde man skulle grunda och måla innan man skruvade ihop reglarna.
Nu har en snickar kompis sagt att jag skulle limmat och skruvat ihop dem innan jag målar dem för att de ska kunna andas.
Min fråga är måste jag köpa nytt virke eller räcker det att jag försöker slipa bort den mesta färgen?
Jag vill helst att det ska hålla länge så jag inte behöver göra om allt precis när rosen har blivit stor😉
 
D
Fråga din snickarkompis hur trät andas när du limmar ihop dom och sedan målar runt om.
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Fråga din snickarkompis hur trät andas när du limmar ihop dom och sedan målar runt om.
Han sitter visserligen i Grekland och har säkert druckigt några bers😂
Så tror du att det kommer att fungera bra, kommer de att hålla?
 
Det blir väl ingen som helst skillnad i hur de kan andas?
Om man målar hela efteråt eller innan alltså. Kan det inte andas spelar det ju ingen roll hur det ser ut inne i konstruktionen. Eller om färgen gör att det inte kan andas blir det samma sak när man målar allt efteråt.

Sedan är det rätt att man skall limma trärent och inte målade ytor.
Men så tunga rosor kanske du inte har att det behöver limmas?😁
 
D
F Fundersam99 skrev:
Han sitter visserligen i Grekland och har säkert druckigt några bers😂
Så tror du att det kommer att fungera bra, kommer de att hålla?
Med slam- eller linoljefärg tror jag det.
 
O O skrev:
Det blir väl ingen som helst skillnad i hur de kan andas?
Om man målar hela efteråt eller innan alltså. Kan det inte andas spelar det ju ingen roll hur det ser ut inne i konstruktionen. Eller om färgen gör att det inte kan andas blir det samma sak när man målar allt efteråt.

Sedan är det rätt att man skall limma trärent och inte målade ytor.
Men så tunga rosor kanske du inte har att det behöver limmas?😁
Hur stora rosorna blir får jag nog återkomma om men ambitionen är hög😂😂
Det ska hänga en 140 x 100 grind i en av stolparna så den måste ju skruvas fast i 1 av 45 reglarna.
Kanske det inte går att fästa grinden framifrån så att den går igenom bägge reglarna, det borde ju vara bättre eller vad tror du?
 
D
F Fundersam99 skrev:
Hur stora rosorna blir får jag nog återkomma om men ambitionen är hög😂😂
Det ska hänga en 140 x 100 grind i en av stolparna så den måste ju skruvas fast i 1 av 45 reglarna.
Kanske det inte går att fästa grinden framifrån så att den går igenom bägge reglarna, det borde ju vara bättre eller vad tror du?
Grind också... hade inte satt det i två ej ihoplimmade reglar. Ska dom limmas så ska det vara trärent och plant.

Varför inte köpa limträ 90x90?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Med slam- eller linoljefärg tror jag det.
Jag har målat dem med vanlig grundfärg och utomhus fönster och snickerifärg
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Grind också... hade inte satt det i två ej ihoplimmade reglar. Ska dom limmas så ska det vara trärent och plant.

Varför inte köpa limträ 90x90?
för det fanns inga någonstans, det var slut på Bauhaus, ByggMax och K-Rauta.
Tycker du jag tänka om och beställa hem 90x90?
 
En grind, det förklarar saken!

Jo att fästa grindens gångjärn genom båda är ju stadigast.
Spikar eller skruvar man ihop 45-reglarna ordentligt blir det säkert bra. Viktigt oxo att grindstolpen sitter stadigt i marken. Att det blir ett extra stöd från bågen är ett plus.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Varför inte köpa limträ 90x90?
Min tanke oxo. Eller egentligen bara 90x90. Behöver ju inte varar limträ.

Men i och med att det sitter ihop med rosenbågen blir det betydligt stabilare än vad en fristående stolpe är. Så jag tror allt det fungerar bra.
 
O O skrev:
Min tanke oxo. Eller egentligen bara 90x90. Behöver ju inte varar limträ.

Men i och med att det sitter ihop med rosenbågen blir det betydligt stabilare än vad en fristående stolpe är. Så jag tror allt det fungerar bra.
Ja bågen har ju 4 stolpar och ett pergola ”tak” så det borde bli stadigt.
Jag hade tänkt skruva ihop reglarna med 2 skruv på ena sidan sen två på andra sidan osv. Om jag gör så hur tätt bör jag skruva, stolparna är 2,10 långa?
Tror ni att det fungerar eller borde jag tänka om och köpa 90x90?
Tillbaks till original frågan, är det ok att de är målade eller bör jag köpa nya eller slipa rent dem?
 
Det räcker med ganska glest skruvat. Glesare än man tror. Men kör med ca 50-60cm mellanrum på varje sida och "zigzag" eller omlott så skruvarna kommer ca 25-30cm mellanrum. Det är overkill. Men skruv är billigt och nåt skall man väl ha skruvdragaren till? 😁

Det spelar ingen roll att det är målat. Att limma blir kanske starkare, men det om något tycker jag är overkill.

Det finns kanske bara ett bästa sätt. Men det finns mängder av väldigt bra sätt, det brukar räcka att välja ett av dem.
 
I det här fallet hade det varit bra att limma, men inte för att styrkan blir bättre utan för att det gör så att ingen fukt kan tränga in och bli kvar pga kapillärkraften.
Å andra sidan är det bra med skruvat utan lim för då blir det mkt lättare att reparera om/när rötan sätter in. Det brukar bara vara en tidsfråga för träkonstruktioner utomhus som ej är under tak. Även tryckimpregnerade stolpar ruttnar upp med tiden, men det tar längre tid.
Finns alltså ingen anledning att ändra ngt, kör på.
Huruvida rosbågen är tillräckligt stabil för grinden lär visa sig. Worst case: gör om med förbättrad konstruktion, men troligtvis kommer det att fungera gott nog i många år.
Vad gäller rosorna så brukar väletablerade buskar ha rejäla rötter som gör att de kommer snabbt upp igen om de måste ansas hårt vid en reparation.
Edit: Klätterrosor av vekare typ, dvs klätterrosor, inte ramblers, brukar kunna gå fint att bara lägga ner mot marken så de är tillräckligt ur vägen. Kanske ngn enstaka motspänstig stam/gren behöver klippas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.