ojojoj vad allt utom gräset växer fort.

Nån som kan ge mig en 10sek lektion i :
-hur/när beskära buskar (ingen aning om vilken sort de är)
-hur/när beskära träd (gullregn, ek, lönn, körsbär, syrener)
-hur jag ska få gräset att växa istället för mossan och hur jag blir av med alla bruna, gräsfria fläckar i gräsmattan
-hur jag ska få gräsmattan att bli grön i en sluttning där den har fått växa okontrollerat de sista åren. Nu har jag röjt undan all sly och gått över hela ytan m gräsklippare inställd på högsta klipphöjd. Djungeln är borta men det ser ut som om det varit sju svåra år med missväxt istället. Gult, torrt och trist.

Tack på förhand för tips
 
h-man skrev:
ojojoj vad allt utom gräset växer fort.

Nån som kan ge mig en 10sek lektion i :
-hur/när beskära buskar (ingen aning om vilken sort de är)
-hur/när beskära träd (gullregn, ek, lönn, körsbär, syrener)
-hur jag ska få gräset att växa istället för mossan och hur jag blir av med alla bruna, gräsfria fläckar i gräsmattan
-hur jag ska få gräsmattan att bli grön i en sluttning där den har fått växa okontrollerat de sista åren. Nu har jag röjt undan all sly och gått över hela ytan m gräsklippare inställd på högsta klipphöjd. Djungeln är borta men det ser ut som om det varit sju svåra år med missväxt istället. Gult, torrt och trist.

Tack på förhand för tips
1) Hur/när man beskär beror på vilken sort det är. Börja med att ta reda på vad du har i trädgården. Skaffa sedan en bok som heter "Nya beskärningsboken" av Alm m.f. där finns bra beskrivning för hur olika träd och buskar beskärs. Vissa buskar/häckar beskärs på vårvintern, andra lämpligtvis i perioden Juli-September. Vissa kan man formklippa medan andra blir snyggast om man gallrar bort dom kraftigaste grenarna i marknivå (t.ex. syren), etc.

2) Måste dom beskäras? Inga träd mår egentligen bra av att beskäras. Snittytorna blir lätt ingång för olika sjukdomar som förkortar trädets livslängd. Träd har bäst läkeförmåga under perioden Juli-September, så det är en lämplig tid att beskära. Vissa träd kan även beskäras på vårvintern, medan andra absolut inte bör inte beskäras på våren eftersom de blöder, (exempelvis lönn och körsbär). Jag föreslår att du läser i Nya beskärningsboken om hur du lägger snitten. Tyvärr är det många som förstör sina träd genom att skära först och tänka sedan.

3) Gräsmattegödning gör susen, men frågan är om det inte är för sent på året. Beror på var du bor. Bättre i så fall att vänta till våren med åtgärder. Varför är det bruna fläckar? Torka? I så fall kommer de att bli gröna nu när det blir fuktigare väder.

4) Fortsätt klippa slänten med gräsklippare. Den kommer att bli grön.
 
h-man skrev:
ojojoj vad allt utom gräset växer fort.

Nån som kan ge mig en 10sek lektion i :
...
-hur jag ska få gräset att växa istället för mossan och hur jag blir av med alla bruna, gräsfria fläckar i gräsmattan
-hur jag ska få gräsmattan att bli grön i en sluttning där den har fått växa okontrollerat de sista åren. Nu har jag röjt undan all sly och gått över hela ytan m gräsklippare inställd på högsta klipphöjd. Djungeln är borta men det ser ut som om det varit sju svåra år med missväxt istället. Gult, torrt och trist.

Tack på förhand för tips
Tiden går fort när man har roligt men nu börjar jag få ångest över att jag inte har en attackplan för trädgården. Det som borde bli en gräsmatta i sommar ser ut som en leråker från fransk-tyska gränsen 1918. Nån som kan ge mig några tips på vägen? Särskilt genvägar är av intresse!
 
h-man skrev:
Särskilt genvägar är av intresse!
:) finns inga genvägar - en trädgård behöver tid.
Men du verkar ha så ohälsosamt brottom? Varför? TA DET LUNGT :).
Köp en skön trädgårdsstol och en massa trädgårdsböcker ... att sitta i solen och läsa på. Det mor din gamla trädgård bäst av det första året :). Du med :)

Ingen beskärning , sågning, fällning, stympning, kallhugning och utgrävningar första året är att rekommendera.

Kanske gödsla och klippa gräset senare när det börjat växa. Det är inget trädgårdskrav att beskära buskar och träd ... oftast i all hast och i onödan.
Ju det finns en genväg -man kan köpa gräs på rulle och rulla ut .... eller vänta tills vårvindar torkat marken och växtligheten fått tid att slå ut och visa sin prakt.

Vår gräsmatta är också gult, mer mössa än gräs just nu men det brukar ordna sej och bli grönt när värmen kommer :).
gaia
 
Håller med Gaia.
Om detta är första året med denna trädgård, gör så lite som möjligt! Observera vad som kommer upp, lär er vad växterna heter, skriv upp sådant som ni eventuellt skulle vilja ändra på till nästa år.

Leråkern som du beskriver den, är den en gräsmatta som ännu inte kommit igång för säsongen, eller är det en f.d. gräsmatta sönderkörd av maskiner? Om det rör sig om något sönderkört eller aldrig anlagt, så kan det vara meningsfullt att göra något denna sommar. Enkast att bara jämna till och kasta ut lite gräsfrö (ännu är det för tidigt!). Färdig gräsmatta på rulle är ett alternativ, men kostar man på detta, får man nog lägga en del besvär på underarbete.....

Som sagt, om du är ivrig för attack bara så där i största allmänhet, så glöm det.....
Har du något konkret projekt, t.ex. anläggning av gräsmatta, som du vill göra så får du vara mera specifik för att få specifika råd.
 
ok då lugnar jag mig lite :eek:

Flyttade in förra våren och har hittills nöjt mig med gräsklippning och trädfällning. Gräsmattan är gammal och vanvårdad och har stått mörkt. Jag börjar med mossbekämpning så länge och lägger mig i startgroparna för gödning och sådd.
 
h-man skrev:
ok då lugnar jag mig lite :eek:

Flyttade in förra våren och har hittills nöjt mig med gräsklippning och trädfällning. Gräsmattan är gammal och vanvårdad och har stått mörkt. Jag börjar med mossbekämpning så länge och lägger mig i startgroparna för gödning och sådd.
Ja, mossbekämpning, gödning, kanske vertikalskärning o toppdressing är sånt som får igång en gräsmatta. Vet ej om det är för tidigt .... (själv brukar jag låta gräset sköta sig självt) Hur som helst, i nuläget ser alla gräsmattor trista ut!

Tänk på att det kan finnas fullt med lökväxter i gräsmattan. Om du vill att dom återkommer år efter år så ska du inte klippa ner dem förrän hela plantan har vissnat ner.

En sak till.... Kombipreparat för gräsmattan kan skada o t.o.m. ta död på buskar och blommor i dess närhet.

Relaxa och njut av våren!;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.