Hej!

Jag är nästan klar med badrumsrenovering och som sista moment kapade jag 12mm prisolrör som stack ur kakel och monterade blandarfästet. Problemet är, jag har väldigt svårt att få kopplingen mellan fästet och kopparrören tätt.

Det är ett vanligt 150cc blandarfäste med G3/4 hananslutning, passande till 15- och 12mm kopparrör. Om man ansluter 12mm kopparrör (som i mitt fall) sätter man in en förminskningshylsa och sedan planstödhylsa.

Jag har dragit åt ganska hårt men det kommer droppar från dräneringshålet lik förbaskat. Vad har jag gjort för fel? Ska man ha någon sort stödhylsa inuti kopparröret? (Jag är livrädd att jag har "svampat" röret vilket skulle leda till att jag inte får av denna fäste...rören är kapade 24mm från väggen och eftersom allt är kaklat kan de inte bytas ut så enkelt)

Duschslangsanslutning utan slang, kromad väggfäste, badrum, närbild, skuggor, röranslutningsdetalj, saknad utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag har 12mm-rör använde jag förminskningshylsa och halvkona "5" i bilden:
Teknisk ritning av installation för blandarfäste med komponenter numrerade och dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Yes, du måste ha en stödhylsa i röret eftersom det är mjukt kopparrör.
 
Hej!

Tack för svaret. Jag försökte med stödhylsa men det hjälpte inte så värst mycket. Det är helt enkelt uselt konstruerat. om man råkar koppla i något annat istället för blandare (med lekande mutter) snurrar halvkona runt röret istället för att stå still och deformeras. Det leder till att den aldrig riktigt "klämmer åt" utan gör en skåra i kopparröret.

Efter mycket slit fick jag bort skiten (konan satt löst i "skåran" men ville ändå inte komma loss från röret).
Istället monterade jag två väggbrickor med klassisk klämring (avsedda för 12mm) och nu sitter det som berget. Inte en droppe.

Tips: använd inte dessa blandarfästen om ni inte tänker montera en blandare. Halvkonan får bara utsättat för tryck och inte rotation när man "drar åt". Det går inte om man skruvar på en vanlig G3/4-anslutning,..då snurrar konan och allt blir fel.
 
Krilleman
Men satte du dit ett blandarfäste men du ska inte ha en blandare monterad? :confused:

Och vilket blandarfäste har du köpt?
 
krilleman_215 skrev:
Men satte du dit ett blandarfäste men du ska inte ha en blandare monterad? :confused:

Och vilket blandarfäste har du köpt?
Japp. Vi var osäkra ifall vi skulle ha duschkabin eller bara en duschdörr så tanken var att kunna ansluta blandare senare vid behov. Nu i efterhand inser man att blandarfästet endast funkar med blandare, trotts standardiserad G3/4-anslutning. Fästet är Admiral från Bauhaus (i övrigt identiskt med Biltemas fäste cc150 för dold rördragning).

Man lär sig nytt hela tiden :)
 
försökte med stödhylsa? I vilket fall som helst så SKA du använda stödhylsa om du har mjuka prisolrör. Det har ingen betydelse vad du har för blandarfäste eller vad det än blir i den änden. Monterar du utan och drar åt och klämmer söner rören så är det liksom godnatt sen även om det mot förmodan är tätt nu. Rören kommer att expandera och röra sig ack så lite så med tiden riskerar du läckage utan stödhylsor.
 
Stefan1972 skrev:
försökte med stödhylsa? I vilket fall som helst så SKA du använda stödhylsa om du har mjuka prisolrör. Det har ingen betydelse vad du har för blandarfäste eller vad det än blir i den änden. Monterar du utan och drar åt och klämmer söner rören så är det liksom godnatt sen även om det mot förmodan är tätt nu. Rören kommer att expandera och röra sig ack så lite så med tiden riskerar du läckage utan stödhylsor.
När man monterar blandarfäste är det en halvkona (med plan sida mot blandaren) och inte klämkoppling som används. I monteringsanvisningen för blandarfästet stod det inget om stödhylsa så jag hade ingen sådan. Det är lixom meningen att man drar åt lekande muttern på blandaren som trycker blandaren mot halvkonan som klämmer åt röret.

Väggbrickor jag bytte ut blandarfästet med använder klämring och stödhylsa (det står i installationsmanualen att den ska monteras), så jag monterade stödhylsor och drog åt. Nu är allt torrt och fint.

Tyvärr kommer jag inte att kunna montera blandare direkt på väggen något mer (utan att riva vägbrickor och därmed även prisolrör i väggen) men det kan jag leva med.

Tack för all hjälp. Man lär sig så länge man lever...
 
Redigerat:
hur kopplingen än är utformad så är det alltid nåt som klämmer på röret och det skriver du ju själv till och med. Att de inte nämner stödhylsor kanske beror på att man alltid ska ha stödhylsor på mjuka rör hur lite eller mycket det än skrivs. Det är liksom grundregeln nummer ett i alla installationer.
Men vad vet jag, jag är ingen VVS kille iallafall och jag har definitivt ingen detaljkunskap om varenda modern koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.