Hur i herrans namn gör man? Jag har en röjsåg, Partner (BA 437 BT) där jag skall ta
av trimmerhuvudet. Men hur gör man? Det borde finnas något sätt att låsa fast huvudet
så att det inte roterar, men jag hittar inget sätt. Det finns ett litet hål i kåpan strax ovanför
huvudet, troligen avsett att stoppa in en mejsel eller något för att låsa fast rotationen
vid demontage. Men jag hittar inget att låsa fast rotationen med. Hur gör jag?
 
Tack för det, men den har jag, och bilden är entydig! Stick in en skruvmejsel i hålet och därmed skall rotationen
låsas fast. Problemet är bara att det finns inget (jag hittar inget) hål i axeln bakom. Jag har snurrat på trådkoppen
oändliga varv och det enda jag kan se är att axeln är inte helt rund. Det finns två "avfasningar" på motstående sidor.
Ett logiskt ställe att ha ett hål för ett mothåll. Men icke sa Nicke. Jag hittar inget hål. Jag har försökt med en liten kryssmejsel ifall hålet kanske är igensatt av goja? Några goda i deér?
 
Men du sätter väl bara i skruvmejseln i hålet och sedan vrider du trimmerhuvudet med handen medsols (parera med skruvmejseln motsols) tills det släpper? Ser inte ut att handla om att låsa rotationen utan bara som ett mothåll.
Se denna videon t.ex:
http://youtu.be/9XDDhIjgawk?t=1m6s

Delen som du sticker skruvmejseln i ser ut att vara separat med tanke på bilderna här på gräshuvudet:
http://www.clasohlson.com/se/Gräshuvud/Pr502405000
8872380891166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på medbringaren som är separat, det är väl den du sticker skruvmejseln i?
8872409497630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Problemet löst! Den som monterade trimmerhuvudet senast (jag???) glömde att
montera medbringaren. Alltså fanns det helt enkelt inget att hålla emot med.
Det blev till att ta fram vinkelslipen och demolera av hela timmerhuvudet!! :(

Men å andra sidan spelar det ingen roll. :)

Har precis köpt en sats med nytt trimmerhuvud och kevlartråd. Skall imorgon
börja ansa hallonbuskar och sly så det står härliga till. Kevlartråden skall enligt
samstämmiga uppgifter vara förb....n..t bra.
Ser med spänning fram mot en välförtjänt kall, efter morgondagens mödor :beer:

Tack för input Helioz!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.