Jag har alltid dröm om att ordna med en egen verkstad själv innan jag blir för gammal. Nu äger jag en gammal lada och vill göra all själv så att jag kan skryta om det i byn.
Min första hjälpfråga: hur ska jag isolera väggarna inifrån? Se bild!
 
  • Insidan av en gammal lada med väderbitna träväggar och takbjälkar. Bilden togs för att få råd om hur man isolerar väggarna inifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag förstår så ska en ny innervägg reglas upp med luftspalt mot den befintliga panelen. Luftspalten får du genom att fästa en spikläkt 28x70 på insidan av panelen. Det gör du med fördel med spik från utsidan av ladan. Du behöver även ta hänsyn till djupet på befintliga stolpar som panelen är spikad i.

Du lägger sen en syll mot golvet och sedan stående reglar med lämpligt djup för den tjocklek av isolering du önskar. Mellan panel och nya väggen ska du fästa vindduk eller vindtät board. Du kan med fördel fästa den innan du reser innerväggen mot den befintliga panelen.

Med tanke på att du inte kan fästa väggen i ytterpanelen från insidan krävs att du förbinder väggarna ordentligt i varje hörn och i golvet. Med noggrant mätande går det även att skruva från utsidan in i regelverket.
På så sätt möjliggör du för senare byte av panel utan vidare krångel.

Sen är det bara att isolera och stänga igen med innerpanel eller gips.

Fördelen med denna metod är också att du får bärlinor att lägga eventuella nya takstolar på.
 
Tack! Najs men några frågor bara
”Du behöver även ta hänsyn till djupet på befintliga stolpar som panelen är spikad i.” Hur menar du?
Och ”med fördel spika från utsidan” ?
I ladan finna tyvärr inget golv heller. Det ska jag också bygga själv
 
RoTe
Jag är ingen expert men jag hade byggt en byggnad i byggnaden så att säga och fått ett modernt inre utan att påverka det yttre.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Det är i stort sett detsamma som jag föreslår.
 
W Walher skrev:
Tack! Najs men några frågor bara
”Du behöver även ta hänsyn till djupet på befintliga stolpar som panelen är spikad i.” Hur menar du?
Och ”med fördel spika från utsidan” ?
I ladan finna tyvärr inget golv heller. Det ska jag också bygga själv
Du har ju åtminstone två horisontella fästpunkter på befintlig panel idag. Det vill säga de liggande balkarna i ytterväggen. Dessa är gissningsvis 10x10cm. De behöver du alltså ”bygga in” så du får en ny vägg under och en nu vägg över dessa. Och de kommer hamna någonstans inuti den nya väggen. Om den nya väggen exempelvis är byggd med 45x145 så får dom plats inklusive spikläkten.

Du behöver spik fast spikläkten från utsidan genom panelen. Annars kan du aldrig byta panelen utifrån då spikhuvudet hade hamnat inne i den nya väggen.
 
Jag gör nog så som ni säger. Bygger ”ny vägg” innanför, men först bygga upp golv.
Jag grävt bort allt tjafs som fanns under det gamla golvet, lagt på ett varv singel (5 cm, snålt kanske) sedan ska jag regla ny trossbotten, strunta i plast och köra ett varv golvspånskiva… efter detta har jag inte bestämt mig ännu vad sorts golv jag ska lägga.
Golvet måste tåla mina humörsvängningar ju och inte vara för känslig när jag kastar kniven i golvet av ren frustration när bitar inte passar ihop.
Vad sägs om ett varv playwood på spånskivorna ?
 
  • Gilla
OskarL
  • Laddar…
Plywood kommer spricka och flisa. Rejäla spontade plankor är det som gäller.
 
  • Gilla
Walher
  • Laddar…
Vad är det för grund och golv idag? Är det en verkstad du ska ha så hade jag nog inte valt något annat än att gjuta ett golv.
 
Jag kommer lägga trägolv i mitt framtida snickeri. Mjukt och skönt att gå på.
 
  • Gilla
Walher
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Plywood kommer spricka och flisa. Rejäla spontade plankor är det som gäller.
Spricker plywood även om den målas ?
 
Ändarna spricker om man tappar något tungt på den eller spiller ut något.
 
S Småbrukaren skrev:
Ändarna spricker om man tappar något tungt på den eller spiller ut något.
Det är f&n sant det. Tack! 🤔det blir nog furu
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.