Det rinner vatten, flera liter i timmen, från övertryckventilen på min Daikin Altherma och trycket står på 3 bar (ska vara 1)! Har nog högst pågått ett par timmar att döma av vattenmängden på golvet!

Frågor:
- Hur kan det överhuvud taget vara så jag menar vad kommer allt vatten ifrån? Påfyllningskranen (liten blå ratt på rör) är åtdragen så tajt det går!

- Var får man akutservice på värmepump i allmänhet och Daikin i synnerhet en lördag?
Sparenergi AB som sålde och installerade anläggningen har helgstängt och inget journummer.
På Daikins hemsida finns bara en massa jävla säljinfo och inget om vart man kan vända sig om det blir problem.

Jag står i garaget och ser vattnet rinna. Vet inte vad jag ska göra, vart jag ska ringa. Panik alltså! Snälla, ge mig ett tips...vad som helst!!!
 
Läckande påfyllningskran? Har du möjlighet att bryta vattnet vid mätaren och se om läckaget stoppar.

Nu är det flera timmar sen så det kanske har löst sig men det skulle vara min första koll

// Mats
 
Har jag fel när jag påstår att många brukar ringa till brandkåren när dom har en vattenläcka? Har för mig att dom brukar komma och pumpa vatten...???

Kan du få på en slang över vattnet där det rinner och sedan dra en slangklämma över?
 
Panik kan det ju knappast vara eftersom du väl har en golvbrunn som tar upp vattnet från övertrycksventilen.

Kan vara värmeväxlaren för varmvattenproduktion som fått ett hål på sig. Då kommer vattnet att tryckas ut i värmetankens radiatorvatten och då får du samma tryck där som du har på ingående vattenledning till huset och tryckbegränsaren kommer att öppna.
 
Kan bara var 2 saker.
1. påfylningskranen som läcker (troliken inte detta i ditt fall)
2. Rosthål mellan inner & yttermantel på varmvaten beredaren.

Stäng av vattnet till varmvatten bereraden, eller vattnet i hela huset. Samt att du måste stänga av värmepumpen.
 
Hej, ursäkta, det blev litet fullt upp i helgen så jag har inte hunnit kommentera förrän nu.

Jo, CarMan har rätt, det kan bara vara de två alternativen. Jag fick tag på en jour-VVS:are som visserligen inte hade erfarenhet av Daikin Altherma men menade att generellt borde det ändå inte kunna vara något annat.
Så han bytte påfyllningskranen även om det verkade osannolikt att den skulle vara sönder efter tre års drift. Hjälpte inte. Då återstod beredaren (och jag såg framför mig att vara utan varmvatten i X antal dagar innan en ny kunde levereras - det måste ju dessutom vara Daikins). Han kopplade loss den och pluggade anslutningsrören. Hjälpte inte heller. WTF?!?

Det visade sig att det fanns en påfyllning till, helt odokumenterad. Innan Altherma-installationen hade huset två elpannor - en under källartrappan som drev alla radiatorer och en i garaget som drev golvvärmen i källaren och garaget. Systemen var förbundna så att man vid behov kunde öppna ett par ventiler och köra hela huset på den ena eller andra pannan.
Altherman installerades i garaget, där den ena pannan hade varit, och de ovannämnda ventilerna står öppna så att den kan driva hela anläggningen. Men. När installatörerna demonterade den andra pannan under källartrappan missade de att det fanns en påfyllning där också. Inte lätt att se - det finns en fördelare där för radiatorkretsarna, med avstängningsventil på varje framedning och retur, och gömd bland dem fanns den här påfyllningen med en likadan ventil, som någon :rolleyes: nu nyligen hade råkat öppna i samband med att denne höll på och felsökte ett litet tryckfall som vi har haft en längre tid.

Så det var lätt fixat i slutänden och dessutom hittade jag orsaken till det lilla tryckfallet. Längst ned på den nämnda fördelaren finns ett avtappningsrör med ett lock och det locket läckte droppvis. Inte mer än att det har hunnit avdunsta hela tiden men nu hade en påse blomjord stått därunder ett tag och när jag flyttade den var det blött där. Jourkillen bytte locket också och tryckfallet verkar nu ha upphört. Något gott med det onda!
 
Fantastiskt..... tack för uppdateringen och lång näsa åt oss som så bergsäkert visste vad det var för fel ;). Till vårt försvar får vi väl anta att det är ganska ovanligt med system med två påfyllningar.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.