Hej!

Tänkte kolla om någon kunde vara vänlig och hjälpa mig med injustering av min golvvärme.
Jag köpte i höstas ett hus. I detta hus finns en CTC EcoHeat jordvärme. När jag flyttade in fanns det vattenburen golvvärme i kök, hall (20kvm), badrum och ett sovrum nere (torpargrund). Det är LK 16mm-slang med en Giacominifördelare. Jag har efter inflytt rivit upp tvättstugan och vardagsrum (träbjälklag på platta) och installerat golvvärme (och bytt isolering). Pga kontakter/pris satt jag där in 17mm-slang från Thermotech.

Jag har efter installationen varmt och fint i tvättstuga, vardagsrum, badrum och sovrum. Men alltså inte i kök och hall. Det skiljer tre grader mellan kök och vardagsrum. Alltså varmare i vardagsrum. Problemet är ju också att innegivaren sitter i just vardagsrummet.


Det var lite om mina förutsättningar. Hur ska jag nu gå till väga för att få detta att fungera på ett bra sätt? Jag antar att flödet måste strypas till de slingor med grövre slang. Men hur gör man enklast det? Det jag behöver är en liten fingervisning på hur man ska justera.

På tilloppets slingor på fördelaren har jag bara injusteringsskruvar under plastlock.
På returens slingor på fördelaren har jag enkla, onumrerade vred som man inte ens kan vrida ett helt varv.

Någon som har något förslag hur jag ska göra? T.ex låta returerna vara helt öppna och strypa på tilloppen? Hur ska jag tänka?

Delta T är c:a 4 grader och tilloppstemperaturen är just nu (vid -18 ute) 37 grader. Alla tilloppsslangar känns lika varma. Returslangarna på de kallare rummen är dock lite kallare än de övriga.


Som sagt, hur ska jag tänka och göra?


Det blev långt det här! :)
 
Ingen som känner sig manad att försöka ge mig lite tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.