Hej alla.

Jag har ett akut problem som jag tänkte att jag skall rådfråga er om vilken åtgärd som jag ska vidta härnäst.

Förutsättningar:
- Borrad brunn 50m
- Ejektorpump Grundfos.

Jag befinner mig på andra sidan klotet (verkligen andra sidan) och får i onsdags ett samtal av min fru att vi ej har något vatten hemma. Vi genomför enklare felsökning via telefon utan resultat. Pumpen går hela tiden men bygger ej upp tryck i hydroforkärl.
Ringer rörmokare som under torsdagen felsöker och konstaterar att pumpen är trasig. Oklart hur han kom fram till detta. Han beställer en ny och den monteras idag fredag. Rörmokaren ringer till min fru och meddelar att det ändå ej fungerar och han tror brunnen sinat. Jag bad min fru nämna backventilen när han felsökte men det var det inget fel på enligt honom.

Vi hade vatten som vanligt då min fru gick till jobbet i onsdags men på eftermiddagen var det borta. Aldrig haft problem med lite vatten osv.


Hjälp mig kära forumsvänner.

Hur skall jag tänka och vad kan jag själv instruera min fru att göra tills dess jag kommer hem om 2 veckor?



John
 
Får jag slå ett slag för Ramlösa vatten på burk/flaska :cool:

Nej skämt åsido.
Hur kom rörläggaren fram till att det inte var något fel på backventilen?

Den bör sitta nere i brunnen. Tog han upp slangen för att kolla?

Finns det möjlighet att med ett lod pejla var vattennivån finns?
 
Jag vet faktiskt inte hur rörmokaren kom fram till detta. Det har ej dragit upp några slangar iallafall.

Pejla borde gå att göra, får ringa frun och höra vad hon kan göra.
 
Tjena. Har / hade exakt samma problem här hemma. Vattnet försvann och jag tappade tryck när jag försökte få igång det. Kom upp i max 2 bar..

Hursomhellst fick jag igång det ett tag igen, Vet inte hur men jag kollade trycket i tanken under pumpen, fyllde på med vatten och slog igång igen. Då hoppade den igång.
Hydropress brukar kunna ge upp så kolla trycket på den så inte bälgen är spräckt lr torkad.

EDIT: Mitt tryck i kärlet var dåligt
 
Kolla ejektorn är första grejen nu.
Både backventil och att slangarna är monterade som de ska därnere.
 
Idag kommer en firma hit och byter ejektorn som bedöms vara trasig.

Nu är jag i full gång att processa mot den rörfirma som ursprungligen var här och bytte pump.
Deras uppdrag var ju att se till att vi fick vatten åter. Nu står jag med en faktura på 20000:-, en ny pump utan nytta. Den gamla pumpen står kvar i källaren och fungerar enligt mig utmärkt då jag provkört den.

Hur skall jag hantera detta?

Min syn på detta är att jag betalar rörfirman för felsökning, div små rörjobb som utfördes. Utöver detta vill jag returnera pumpen som är installerad, dock aldrig körd.

Vad tror ni?
 
Se till att få ett intyg/utlåtande från firman som byter ejektorn på att det var det som var felorsaken. Sedan skulle jag begära att rörfirman kommer och demonterar den nya pumpen och tar tillbaks den, samt återmonterar din gamla pump.

Ett alternativ kan vara att du erbjuder rörfirman att köpa loss din gamla pump för ett högt restvärde som återspeglar förväntad kvarvarande livslängd, och att du behåller den nya pumpen.
 
Märkligt att den första rörkrökaren bara bytte pump rakt av utan att felsöka, steg 1 när en ejektorpump inte vill längre är att ta upp och rengöra ejektorn.
 
Ja det tyckte jag också. Tyvärr var jag bortrest och frun lätt irriterad över att vattnet var borta.
 
Uppdatering!

Ejektorn bytt och vattnet åter.

Den ursprungliga rörfirman tog på sig misstaget och ville att jag skulle riva fakturorna och låta pumpen stå.

Jag insisterade dock på att få betala för omkringkostnaderna (mtrl, servicebil arbetskostnad osv).
Detta är kostnader som skulle uppkommit även om de bara felsökte.

Mycket bra hanterat av firman!

Så med en ny pump, ny ejektor kan man ta sig en lång dusch ikväll!
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Hedersamt av dig att ändå betala de kostnader som skulle uppstått!
 
Alla gör misstag, de sträckte fram handen fantastiskt långt så jag mötte den en bit fram!
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.