Nu har jag hållit på i flera dagar med mitt vatten...
För precis ett år sedan bytte jag backventil i brunnen.

Trycket i hydroforen blir aldrig högre än 2, eller till och med 1,8 (vad det nu är det mäts i)
Nu har det gått ner till 0.
Uppenbarligen läcker det ju luft någonstans ifrån...?

Men frågan är: HUR FELSÖKER JAG FÖR ATT FINNA LÄCKAN?

det kommer in vatten i hydroforen men inget tryck.
hur fyller jag annars på tryck?
Har nu läst igenom Hela Forumet men jag förstår liksom inte...

Kan nån redig rörmokare tala om för mej hur jag gör, typ...


Hjälplös blondin som jag 'är... :)
 
Har du luft i hydroforen? Ska vara en tredjedel luft ungefär när hydroforen är "full" med vatten och tryckströmbrytaren slår av.
Trycket styr du med tryckströmbrytaren, oftast kan man ställa både tillslagstryck och frånslagstryck.
Det kan vara så också att pumpen är gammal och sliten?
Felsökning efter läckage är såpa/vatten där det är luft, där det är vatten är "ögat" eller en provtryckning bäst.
 
pumpen går ju hela tiden och slår inte av eftersom det inte blir något tryck i hydroforen.
det kommer ju vatten men inte något tryck.
Kan det vara den "makapären" (tryckreält) som man ställer in trycket som har havererat?
 
Du får nog kolla sugsidan så det inte finns luft där...isåfall suger inte pumpen upp nåt vatten... det kan röra sig om en trasig bottenventil. Isåfall är din sugledning tom på vatten och det finns bara luft i den. Byt isåfall bottenventil och fyll sedan upp sugsidan med en vattenkanna eller liknande...
 
det kommer ju vatten.
det blir vatten i hydroforen.
Men Inget lufttryck
 
Hej!
Jag tycker det låter som om du har en pump som ger dåligt tryck; den är sliten.
Den teorin stöds ju av att det kommer vatten men trycket är dåligt och tryckventilen slår inte från. "Den blir inte nöjd utan fortsätter att pumpa och pumpa för att försöka få upp trycket."
Ser du om du har luft i hydroforen? Det brukar ju vara ett långt synglas på sidan där man kan se var vattennivån ligger.
Jag menar det är ju inte säkert att du har för lite luft. Det kan vara pumpen som ger dåligt tryck.
Det kommer alltså vatten hela tiden när du spolar någonstans - vattnet tar inte slut?
För är trycket 0 (bar) och det kommer vatten verkar det konstigt...
Men jag är ingen pumptekniker ut i fingerspetsarna och jag vet dessutom inte vad du har för typ av pump.
 
Hur gammal är pumpen ?

Det sitter ett antal ringar i pumpen, trycket höjs efter varje ring som vattnet går igenom.
Inte ovanligt att ringarna lossnar från pumpaxeln när pumpen börjar bli gammal och sliten.

Det är lätt och kolla pumpen genom och bara lyssna, när trycket kommer upp hörs det tydligt
hur motorn får jobba hårdare och hårdare.
 
"det kommer ju vatten.
det blir vatten i hydroforen.
Men Inget lufttryck"

Om det kommer vatten så borde hydroforen bli full och då blir det tryck.

Nu kan det vara så att det inte är en hydrofor utan en hydropress som tappat lufttrycket och då får krysmynta köpa en kompressor eller gulla med dom på macken att få låna hem en däckpumpar luftbehållare.

En bild av anläggningen skulle snabbt klargöra en del fakta.

Protte
 
Jag hade samma problem med en relativt ny pump och det var injektorn i brunnen som var igensatt (har järn i vattnet) och en del skit i slangarna. nere i brunnen. När injektorn är igensatt blir det inget tryck på vattnet upp ur brunnen även om det kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.