Hej allesammans,
Detta är mitt första inlägg. Jag ber om överseende att jag inte scannat igenom alla tidigare inlägg för att hitta eventuella svar på mina frågor nedan.

Jag skall påbörja ett projekt med att renovera ett va de badrum som finns i huset. Det finns ett antal frågetecken i och med att jag aldrig tidigare gjort detta.

Förutsättningar;
Huset är trähus, bå 1980, med träbjälklag (ca cc60) och träreglar i väggar (cc60), golv är 22mm golvspån. Badrummet ligger på övervåningen och är ca 5 kvm litet. Våtrumstapet, plastmatta, toastol, bidé, handfat, utanpåliggande färskvattenrör och duschhörna.

Plannerade åtgärder;
Riva befintlig tapet, golv, kasta allt porslin + element. Lägga golvvärme, Lägga klinker, sätta kakel, flytta toastol till bidéplats (ingen bidé kvar mao), bygga betong-glas vägg och fälla in spot'ar i taket.

Frågor;
1. Iom väggreglar på cc60; Måste jag då sätta dubbelgips alternativt regla upp till cc30?

2. Iom golvreglar (gissar på) cc60 och spån 22; Måste jag då lägga golvgips eller kan jag välja att flytspackla direkt på värmegolvet?

3. Hur gör man för att flytspackla upp golvet så att fallet blir rätt? (Idag har jag ett fall åt "fel" håll så vatten rinner ut och står på golvet om jag inte skrapar/torkar upp det)

4. Skall jag ställa betong-glasväggen direkt mot fuktspärren eller skall jag ställa den på klinkern?

5. Vad gäller för infällning av spotlights i tak? Måste jag riva ut befintligt tak? Måste man inte sätta värmesköld ovanför spotlights? Om man inte måste riva taket hur löser man installationen då?

6. Kan jag använda avloppsröret från Bidén som det är för att installera toalettstol på eller kommer diametern på röret att vara för liten? Kan jag bara sätta igen gamla röret från toastolen eller måste jag kapa och bygga om även rören i golvet?

Otroligt tacksam för hjälp innan jag börjar för det är inte kul att börja för att sedan göra om.

Mvh,
//MagnusS
 
2. Ditt golv skall ha en böjstyvhet motsvarande 22spån på cc30. Mao behöver du komplettera med gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.