Hej!

Tidigare idag när min fru var hemma började det lukta kraftigt starkt kemiskt (ev bränd plast?) i köket och det spred sig till hela huset.
Vi har haft ett lite halvdåligt kylskåp som inte kyler så bra och hon trodde nog det var den som hade gett upp och luktade gas.

Nu när jag kom hem så såg jag att säkringen till ugn, spis och micro hade gått och när man är vid spishällen luktar det kraftigt bränt i skåpet under induktionshällen. Kylskåpet tycks fungera som tidigare.
Har testat att slå på säkringen och den slår inte av igen. Hällen verkar också starta som vanligt. Men vad ska man tro? Har något gått sönder inne i induktionshällen? Gör vi bäst i att koppla ur den? Den sitter med fast installation. Brandrisk?

Tacksam för all vägledning då vi känner oss lite vilse!
 
  • Inuti ett tomt högskåp med en elledning och kontakt, nog förberett för inbyggd utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Induktionshäll, glaskeramik, kontrollpanel, fyra kokzoner, Whirlpool, kök, väggkakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ugnen under då. Lyft ur spisen och lukta i luftningshålen.på frmsidan, är det bränt så kommer det att lukta bra, nästa steg är att lukta på ugnen, har den fläkt kan den vara bränd. Hus gammal är spisen.
 
J jonaserik skrev:
Ugnen under då. Lyft ur spisen och lukta i luftningshålen.på frmsidan, är det bränt så kommer det att lukta bra, nästa steg är att lukta på ugnen, har den fläkt kan den vara bränd. Hus gammal är spisen.
Tack för svar!
Det är definitivt spisen. Luktar mycket kraftigt när man sätter näsan till under hällen vid luftningshålen. Tyvärr oklar ålder på den, flyttade in i huset i fjol, men skulle tippa på att den kanske är 10 år eller så.
 
Fungerar den lite eller är den helt död. Svårt att säga var felet är, men troligtvis i kortet och det är intregerat hårt med alla komponenter på. Du kan koppla ur och lyfta/dela den och se om det syns något bränt. Kan vara en transformator eller överledning på kortet som blivit. Ett kort är inte gratis och en häll ca 10 år är nog inget att satsa på reparation. Så köp en ny, kostar lite men är värt det med garanti på. Blir att bta lite i tummen och gilla läget
 
Den tycks fungera när man slår på den, säkringen löser inte ut direkt iaf och alla plattor går igång. Men känns lite olustigt att använda den om det kanske sker igen/kan börja brinna(?).
Låter nog som du säger att vi får se oss om efter något nytt!
 
Har det en gång osat bränt så är det bränt och kan komma tillbaka. Att det skulle brinna är inte troligt då allt är i ett plåtskal. Men inget kul att vakna på morgonen och os+rök är i köket. Rätt tanka om en ny. Lyft upp den på bänken och mät hålet så du vet vad kan stoppas i. Sen tar du hjälp eller vet själv hur den ska kopplas in. Om du köper en ny, se till så du inte får en med kabel och stickpropp ( med en kontakt med 3 st grova stift på ) den är norsk och förekommer på en del hällar. Inte svenska standard, då heter det perilex, svenskt, men ska ett dito uttag. Annars går det bra med fast inkoppling med.
 
Strålande! Stort tack för all hjälp!!
 
Koppla ur och öppna upp. Då borde du kunna se vad som är bränt. de flesta komponenter brukar vara ganska standardiserade och tillgängliga som reservdelar. Är du nöjd så varför åtminstone inte kolla om det är enkelt att fixa.

Nått liknande hände mig. Det visade sig att nått okänt hade bränt fast på en bana för effektmatningen till en induktionszon. Jag skrapade bort det brända och det var allt (det var alltså ingen komponent som brunnit upp).
 
Tack för dina synpunkter. Är inte själv så teknisk att jag vet om jag skulle reda ut det, men kanske kan vara värt ett försök. Ska fundera på det!
Annars får vi ta tillfället i akt och köra på med en lite större köksrenovering som vi gått och grubblat på ett tag. Är egentligen inte större fantast av induktion, iaf inte den vi haft
 
Induktion är rätt bra, går snabbt att värme, alla grytor klarar inte induktion, måste vara magnetiska. Har en själv (frugan ) nöjd med den och det det som gäller och inget annat.än ( ursäkta ) marktjänsten som är perfekt och underbar i sitt utövande i köket ( är liksom lite banlyst där ).
 
  • Gilla
GBV
  • Laddar…
G GBV skrev:
Tack för dina synpunkter. Är inte själv så teknisk att jag vet om jag skulle reda ut det, men kanske kan vara värt ett försök. Ska fundera på det!
Annars får vi ta tillfället i akt och köra på med en lite större köksrenovering som vi gått och grubblat på ett tag. Är egentligen inte större fantast av induktion, iaf inte den vi haft
Det med renovering kan du vänta med, dom flesta hällar har nästan liksom standardmått. Då kan du sätta en ny i det befintliga hålet och köksavdelningen kan jobba vidare, tills det blir aktuellt med allt annat.
 
  • Gilla
GBV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.