Hej!
Vi byggde hus för 3.550.000 kr.
Insats på 550.000 kr.
Alltså vi har lånat exakt 3.000.000 kr, och hela beloppet blir botten lån.
Vi har mycket god ekonomi och kan binda lånet eller ha den som rörligt, dvs. vi klarar av flera procent uppgång utan problem, men ändå det rör sig om mycket pengar och man vill göra så bra affär som möjligt!
Erbjudande från banken 3,75% rörlig och/eller 4,54% 5 års bunden. Jag föredrar rörlig men tycker att det är så pass liten skillnad mellan dem, speciellt med tanke att den rörliga kommer troligtvis att höjas nu på fredag för minst +0,25%, då blir skillnad bara ca. 0,5% mellan dem (dvs. om jag tar den bundna ränta före räntehöjningen).
Vad tycker ni? Hur ska jag agera?
Samtidigt är jag jätte intresserad hur mycket ni betalar i ränta, så att jag vet om bankens erbjudande är bra!
Tack på förhand!
:-/
 
Det beror nog mycket på vilken inställning du själv har. Själva tycker vi det är värt att riskera att betala lite extra för att känna en större säkerhet och veta vad vår månadskostnad blir. Vi har därför valt att binda hela lånet, totalt 1,2 miljoner, vilket andra kanske skulle tycka är ekonomisk idioti. Räntan lär väl dock knappast sjunka under överskådlig tid. Vi har delat upp lånet på tre olika som löper på 2, 3 respektive 5 år. Däremot känns det lite dumt att 5-årslånet ligger på hela 4,72%... När vi valde det lånet var räntemarknaden lite extra orolig eftersom det pratades mycket om relativt snabbt stigande räntor.


 
Hejsan!

Den rörliga ränta de erbjudit är på tok för hög, speciellt som ni har ett väldigt stort lån (deras kostnader är ju inte högre för att ni lånar 3 miljoner istället för 1 miljon, så de behöver inte så hög ränta för att gå med vinst på ert lån). Ni ska kräva 3,25% eller lägre. Kan nämnas att Nordea just nu har 3,50% i rörlig ränta som list-ränta, det vill säga helt utan rabatt. Swedbank bolånedirekt har list-ränta på 3,59%. Ni ligger alltså, trots stort lån och god ekonomi, över de lägsta list-räntorna, vilket är helt uppåt väggarna.

Vad gäller rörlig kontra bundet så finns det mycket att säga om det, men för att göra det kort: Om du kan få en riktigt bra bunden ränta (vilket du borde kunna få) tycker jag att du ska binda en del av lånet, men du ska då samtidigt få skrivet på papper att er ränterabatt på det rörliga lånet gäller lika länge som ni binder den andra delen på, så att de inte kan ta bort rabatten mitt under löptiden för det bundna lånet, då det är besvärligare att byta bank. Jag skulle nog kanske i dagens läge dock välja att binda på 3 år och pruta stenhårt på den biten för att inte byta bank. Ni har god ekonomi och stora lån, och banken vill ha er som kunder, utnyttja det.

EDIT: För att förtydliga, jag skulle alltså binda en del av lånet, kanske 50%, om jag fick möjlighet till bra ränta på den delen, gärna på 3 år, och behålla resten rörligt.
 
Skillnaden mellan rörligt och bunden ränta minskar vilket tyder på att den rörliga räntan är på väg at toppa inom 1-2 år. Du kan binda på 5 år och har du tur tjänar du lite på detta, men det är mycket osäkert.

Om du vill vara säker på vad du ska betala varje månad och är känslig för uppgångar i den rörliga räntan ska du välja att binda allt. Annars inte.

Man kan alltid gå den gyllene medelvägen med halva bundet och halva rörligt.
Alternativt 1/3 bundet 5 år, 1/3 bundet 3 år och 1/3 rörligt.
Med dessa alternativ så kan man glädjas både vid upp coh nedgång av räntan, bara man tittar på rätt lån ;)

Historiskt är det väldigt få gånger man tjänat på att binda räntan (under den senaste 10 årsperioden), man får se det som en liten försäkring mot höjda kostnader. Men om man som du säger har bra ekonomi och bra marginaler så brukar jag alltid rekomendera rörlig ränta, den lönar sig i längden. Man har då också möjligheten att binda räntan eller byta bank då lusten faller på.

Beträffande den ränta banken erbjudit dig så låter det som ocker. Titta på Skandiabanken där du i dagsläget lånar 3.000.000:- för 3,38% ränta. Allt över detta ska du INTE acceptera. Vägrar din bank så byt omgående!

Lycka till!
 
Tack så jätte mycket för era svar, dock undrar jag över en sak till!?
Om jag tex. lyckas få rörligt ränta på 3,25%, hur blir det sen efter nya räntehöjningar, kommer min ränta att öka motsvarande eventuell räntehöjning, om ja, då kommer jag att behöva nya förhandlingar med banken efter varje räntehöjning…


Tack på förhand
 
Hej,
Jag tycker mig fått ett ganska bra erbjudande från Swedbank/hypotek
Skall låna 2.8 MSEK

20 % rörligt ränta 3,31%
40 % 5 år ränta 4,31 %
40 % 10 år ränta 4,39 %

Vad tycker ni? Skall man bida delar i så mycket som 10år?

/P
 
)pgillner

Hej,
Jag undrar gäller detta erbjudande som du har fått bara om du delar upp lånet som du skrev, eller tex kan du få låna hela 2,8 milj för 3,31% rörligt ränta?!
Jag ska låna totalt 3 milj och bästa erbjudande som jag kunde få från min bank var 3,58% rörligt!
:)
 
pgillner skrev:
Hej,

Skall låna 2.8 MSEK

20 % rörligt   ränta 3,31%
40 % 5 år     ränta 4,31 %
40 % 10 år    ränta 4,39 %  

Vad tycker ni?  Skall man bida delar i så mycket som 10år?
Det ser väl bra ut! Ett annat alternativ är att lägga 1/3 på varje sjok. Vore jag yngre ::) skulle jag inte tveka ett ögonblick att ta ett tioårslån.
 
Swedbank gav mig ett enligt dom en fantastisk ränta på 3,58 ! >:(

Blir till att kolla med andra.
 
Ekonomiskt sett så är det alltid billigare att ha rörlig ränta om man tittar på lite längre sikt.

Det kan dock kännas bättre om man binder så man vet vad man skall betala under en tid framåt. Jag känner flera som inte sover bra på nätterna om de har allt rörligt.

Det är viktigt att veta att det handlar alltså inte bara om ekonomi utan även andra saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.