Vi har ett 60-bänkskåp med tre lådor och har fått dit understa och mellersta lådan utan problem. När vi försöker sätta dit den så tar fronten på den översta lådan i fronten på den mellersta lådan med ca. 2-3 mm. Vi har sänkt både den understa och den mellersta lådan så mycket det går samt höjt den översta, men det räcker inte. Det blir ändå 2-3 mm. som tar i...

Lådfronterna är monterade korrekt, iaf. enligt anvisningen...

Snälla hjälp! Måste vi borra nya hål och larva oss nu? :(
 
Redigerat:
Gjorde nytt ikea kök för mindre än ett år sen och jag tror ni har blandad ihop lådfronterna. Dom måste sitta i en viss ordning för att passa. Kolla annars artikelnr så ni inte har fått tag i fel lådfronter till ert skåp. Har ni köpt andra skåp som ni kan ha blandat ihop delar med?
 
Jag tror att du vänt övre lådfront upp-och-ner. Kolla om du har hålen för lådan borrade centrerat eller med offset.

//Jonas
 
Håller nog med föregående talare - Antingen sitter lådorna ett pinnhål fel i stommarna eller så har ni vänt den övre fronten fel väg.

Vill nog minnas att instruktionsboken tar upp flera stommar med olika lådor och det är lätt att räkna fel på hålen som dom skall skruvas i. Vet bestämt att precis detta fel gjorde jag på 6 lådor sista jag monterade IKEA.

Stenhård RTFM och ändå gick det fel.. morr! Hata IKEA!
 
Jag har trippelkollat och lådfronten sitter åt rätt håll - med den större delen av fronten uppåt. Flyttar man skenorna upp ett hål så går det inte att sätta i lådan eftersom bakstycket tar i för mycket. Men! Kan det vara så att vi tagit rätt lådfront men fel lådstomme? Vi har fått levererat en helvetes massa lådstommar (varav några ska vara till högskåpet) och jag såg ikväll något som skulle kunna vara en lådstomme med lite lägre bakstycke. Kan det vara så enkelt? Ska den översta lådan ha en annorlunda stomme än de två andra?
 
Floff skrev:
Jag har trippelkollat och lådfronten sitter åt rätt håll - med den större delen av fronten uppåt. Flyttar man skenorna upp ett hål så går det inte att sätta i lådan eftersom bakstycket tar i för mycket. Men! Kan det vara så att vi tagit rätt lådfront men fel lådstomme? Vi har fått levererat en helvetes massa lådstommar (varav några ska vara till högskåpet) och jag såg ikväll något som skulle kunna vara en lådstomme med lite lägre bakstycke. Kan det vara så enkelt? Ska den översta lådan ha en annorlunda stomme än de två andra?
Du har två hål i skenorna,dvs 50 procents chans att göra fel med andra ord om du inte följt bruksanvisningen.
Troligtvis sitter alltså skenan felmonterad i skåpet
 
Inga nya hål nu, se till att få in grannen eller någon annan med nya ögon.
 
Floff skrev:
Ska den översta lådan ha en annorlunda stomme än de två andra?
Jag har för mig att det är precis så. Stommen till smala lådor är lite lägre än den till de högre lådorna. Om den översta lådan har hamnat rätt så ska överkanten på fronten på den vara någon mm under överkanten på stommen. Annars sitter den för långt ner.
 
Den övre lådan i lådstommarna ser annorlunda ut - Titta på din ritning så är art6ikelnummer specat.
Den övre lådan är tunnar och saknar montagepunkter för sido stöttorna eller vad man skall kalla dem.
 
Åk till IKEA och byt om ni är säkra på att ni följt instruktionerna. Jag hade väldigt stora problem med att justera en lucka innan jag insåg att den var kortare i ena sidan (m.a.o. inte 90 grader i ena hörnet).
Vi fick byta några luckor och fronter som vi inte var nöjda med. Den stora fördelen med IKEA är att så länge du har kvitto så byter de. Har aldrig varit med om att de inte tagit mot varor som vi vill byta.
 
Som sagt, den översta lådfronten ska monteras annorlunda gentemot de två undre. Det är lite dåligt av IKEA att inte markera tydligare vilken sida som är upp på varje lådfront. Det skulle spara en hel del svordommar.
 
Den övre lådfronten ska inte ha den större delen uppåt, vänd fronten så den har ungefär lika mycket uppe som nere. Om du tittar i instruktionen så är det två bilder av hur man kan sätta fronten, en som är överkryssad och en som är rätt. Alltså, lika mycket front ska sticka upp ovanför lådan som nedanför lådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.