ullberg
Hej,

Jag har "på lager" tills vi får plats mer det vad jag egentligen tror är ett superelipsbord men tycker att formen inte är helt standard och måtten stämmer inte exakt så jag undrar om forumet kan hjälpa mig.

Bordet är märkt Piet Hein / Bruno Mathsson inskivet i en superelips (se bild) och det ser grovt ut som ett superelipsbord så kanske borde jag vara nöjd här. Dock tycker jag ändarna är för spetsiga (mer åt elipshållet, dvs n=2 i lamékurvan snarare än de värden jag trodde alla PH/BM-bord hade gemensamt). Tyvärr står bordet lite dåligt till så jag fick ingen bild på ändarna.

Bordet är tvådelat och varje del är 210x146. Dvs. nästan, men inte exakt, som ett Mi 310 / B615 som är 210x140 per del. Uppmätt bredd är iof lite osäker då det var svårt att komma åt men att jag skulle missa på så mycket som 6 cm tror jag inte.

Någon som kan hjälpa mig förstå vad jag har?

/U

Märkningen på bordet:
Märkning på bord med text "DESIGN Piet Hein / Bruno Mathsson, Fritz Hansen Danmark" och licensinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju två tillverkare av superellipsbord. Fritz Hansen (www.fritzhansen.com) och Bruno Mathsson International AB (www.mathsson.se)

Som man ser är detta bordet tillverkat av Fritz Hanzen på licens av Mathsson International AB. Stämplar och klistermärke är kända. Bordet är tillverkat 1978.
Jag har fått lära mej att ännu äldre Fritz Hansen-möbler visar produktionsår och vecka (exvis 6823 betyder 1968 vecka 23), men det var väl för dyrt att göra nya klistermärken varje vecka. Jag vet inte riktigt när de ändrade den stämpligen till att visa endast årtalet.

Troligen är kärnan av MDF. (Kolla kanten). Mathssons bord har stavlimmad ask. Benens infästning är lite olika beroende på tillverkare också. Mathssons benfästen brukar vara helt infällda vill jag minnas medan Fritz Hansen har en plåt som ligger utanpå skivan.
Mathssonborden är då enklare att lägga ihop utan att repa. Även detaljer (foten speciellt) på benen är lite olika beroende på tillverkare. Mathssons fotplatta är lite större, och har ett rör vid foten som omsluter de fyra stålbenen.

Jag har också fått lära mej att det funnits ett antal varianter av borden, så att måtten inte stämmer exakt mot dagens behöver inte vara något alarmerande. De större borden görs även på beställning så även där kan man hitta lite annorlunda mått.
 
Redigerat:
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Tack för mycket bra information, det har varit ett konferensbord som passade väldigt bra i det rum det stod så kanske var det måttbeställt.

Just bok är inte mitt favoritträslag - hur mycket helgerån är det att lämna bordet på lack? tror i så fall jag väljer något annat än vitt men om man nu ska hålla sig till "originalet" - någon som vet vilken kulör/färgkod de vita borden har?

/U
 
Fasting65 skrev:
... Mathssons bord har stavlimmad ask. ...
Bra sammanfattning av Bruno Mathsson. Har flertalet klassiker i familjens ägo.

Däremot har de använt stavlimmad klibbal som stomme för bordsskivorna sedan början av 30-talet. Fällbordet är ett exempel på ett bord som haft detta sedan 1935.
http://www.mathsson.se/sv/bordsskivans-uppbyggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.