Jag äger sedan några månader tillbaka ett stort hus med direktverkande el (radiatorer) och luftvärmepump.
Huset 1½ plans på 143 kvm + 91 kvm inredd källare. När det blir under 0 grader så klarar inte pumpen att hålla det behagligt inne och jag måste använda el radiatorerna .
Det är hyfsat öppen planlösning förutom sovrummen på övre plan, ventilationen är av typen självdrag.
Jag planerar att installera en Artel pelletskamin på 12Kw i vardagsrummet med utanpåliggande skorsten.

Kaminen har anslutningar till 2 st luftkanaler som jag tänkte dra rör som sprider varmluft till dom delar av huset som ligger längst bort. Det är rummen på övervåningen samt vid entrédörren som jag ska släppa ut varmluften.
Kan man göra så att kaminen tar sin luft från källaren så värmen sugs ner även dit av det vaccum som uppstår.
Målet är att värma hela huset med kaminen och bef. luftvärmepump. Kaminen är en Artel 12Kw.

Någon som kan dela med sej av erfarenheter, tankar om denna typ av installation mm. samt om kaminen?
Är detta ett bra sätt eller bör jag tänka om? Det känns som att investera i ett vattenburet system blir en alldeles för stor investering.

Kaminen jag fattat tycke för finns här:

http://www.nordicheating.se/product...02_Luftvärme kanalanslutna/Artel12 kanal.cmsx
 
Du är inne på helt rätt tänk...:)
 
Det känns som rätt tänk tror jag med :)

Men det borde finnas någon annan som gjort något liknanade?
 
Bump!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.