Har funderat ett tag på att köpa en släpvagn, men inte fått tummen ur..

Har tittat på begagnade på blocket, men jag vägrar betala 6-10000:- för en begagnad, dock
besiktigad och oftast bromsad, släpvagn..
Dessutom brukar det oftast vara 80-tals vagnar som ser förjävliga ut..

Däremot, eftersom jag inte har nåt större behov av en bromsad vagn som lastar 1000+kg,
så har jag kikat lite hos en ÅF i närheten som säljer Kafo BF7525 obromsad, maxlast 470kg..
De här vagnarna kostar 8500:- inkl. moms..
2 års garanti, 4 år till första besiktning..

Men.. är de nåt att ha?
Kommer inte köra tunga jord/gruslass, och skulle jag göra det får jag väl åka och hyra en..
Det den främst kommer användas till är att köra 1-2 Enduros, 400-650cc.. (120-160kg/st)
Och fram och tillbaka till tippen med skräp..

http://www.midtrailer.se/Svenska/Produktsortiment/tabid/129/ProdID/267/BF_7525.aspx
 
Om man bara skall köra korta transporter, typ från bygghandeln och till återvinningscentralen, är en obromsad rätt val.
Och om kärran mest står still så är det färre detaljer som rostar och kärvar p.g.a. för lite användning.

470 kg räcker till ett rätt bra lass brädor.
I alla fall mer än man hinner spika/skruva upp på en vecka.
Och till t.ex. 1 1/2 kubik ved.

(Köpte min, måttligt begagnad för 2800:-. Sedan lånade säljaren den gratis under några år.)
 
För några år sedan köpte jag en obromsad vagn (Dala) med målet att köra hem byggmaterial och sedan till tippen med skiten. Det som förvånade mig att det såldes en hel del med flakmått på strax under 1200x2400, dvs typ 1185x2350. Detta gör ju det helt omöjligt att få hem en normalstor byggskiva, så tänk på detta innan köp. Jag under att det finns nytta med mindre släp men om det handlar om några 10-tals mm ser jag inte poängen...
Jag valde dessutom att köpa till galler vilket har ökat användningsområdet oerhört.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Innermåtten i vagnen är 126x252cm, så normala skivor går ju i :)

Och som sagt, kommer använda vagnen max ett par gånger i månaden, och då är det kanske skönt att inte ha några bromsar som kärvar..
 
piko skrev:
Innermåtten i vagnen är 126x252cm, så normala skivor går ju i :)

Och som sagt, kommer använda vagnen max ett par gånger i månaden, och då är det kanske skönt att inte ha några bromsar som kärvar..
Det är väl ungefär så ofta jag använder min gamla bromsade Hebytrailer och den kärvar inte i bromsarna nåt speciellt. Jag har hellre en "riktig" kärra som tål att lasta på (1200 kg lastar min) än en 2-hujlig skottkärra, att behöva hyra kärra när man har en egen för att det var för tungt det man ska köra låter inge vidare.
Jag har kapell också om jag vill köra nåt som inte tål regn lr inte tål att synas ;)
 
Det är ju perfekt med en obromsad, då slipper man att renovera bromsarna vartannat år när man ska besiktiga, när det nästan bara elen man får kolla över :)
 
Att släpet är billigare än andra obromsade brukar bero på att man använder sämre material, komponenter samt begränsat med tillbehör.
Det som det brukar snålas med är tunna lämmar i plåt istf rejäla varmgalvade, avsaknad av rejäla surrningsöglor antingen på insidan eller utsidan, klent golv, ingen tipp, klen kulhandske, inga åretruntdäck, hjullager som bäckar ihop (enl besiktningen hos mig så får ung hälften av byggvaruhusens släp backning på detta, ömtålig belysning osv osv.

trots detta så funkar det för många med lågprissläp, men då man kan hitta obromsade proffsläp för 10-11k så kan man ju överväga om det inte är värt dom få extra tusenlapparna.
 
Jag har aldrig behövt göra något med bromsarna på de sju år jag haft mitt 1-tons SM-släp. Elen är en annan sak, där verkar dom inte lägga många kronor.
 
När jag köpte mitt obromsade EasyLine-släp från Silvan för rätt många år sedan, var det Trailergruppen som stod som tillverkare. Alltså välkända släpvagnstillverkare som Brenderup, Fogelsta, Kylingekärran mm
Verkar som de billiga obromsade görs av några få fabriker och sen får dekaler från den som säljer släpet... Fördelen är att reservdelar och tillbehör passar från Trailergruppen.
 
Jag köpte får ett antal år sedan ett beggat Fogelsta LS650U med lövhäckar.
Det enda jag har fått fixa på det är att byta kontakten (vilket visade sig vara problem med bilen) och sen har jag plockat ur alla lampor och rengjort lampkontakterna. Hade kommit fukt i en av lamporna vilket gjorde att jag hade lite skumma elfel på det. Tog resten också när man ändå var på det.
Detta var för 5 år sedan och efter det har det bara rullat. Har inte haft några problem med besiktning.
Gissar att man bör hålla koll på däcken. Inte för att de slits så mycket men det verkar vara billiga däck på från fabrik och har antydan till torrsprickor i mina.

Det jag hade önskat ibland är att man hade haft möjlighet att lasta tyngre. Slänger man på grus, jord e.t.c. så är det inte mycket man kan få på innan maxlasten är nådd.
 
Tack för alla svar, har fortfarande inte kommit för mig att köpa nåt släp, velar fortfarande mellan nytt och begagnat..
Har även hittat Tiki C-265 eu-släp med tipp för ynka 8.900:- inkl moms..

Skulle detta vara ett bättre val än Kafo'n?
 
Glöm inte att kolla hur tunga obromsade släp din bil får dra. På min bil får jag dra dubbla vikten med ett bromsat släp mot ett obromsat.
 
lmoberg skrev:
Glöm inte att kolla hur tunga obromsade släp din bil får dra. På min bil får jag dra dubbla vikten med ett bromsat släp mot ett obromsat.
Bra inlägg. Detta glömde jag kolla på min förra bil (Skoda Octavia) och enligt reg.papperna fick den bara dra 500kg obromsat. Verkar vara en hel del biltillverkare som kör med just 500kg på obromsat.
 
Jag får dra 740kg obromsat, är det totala vikten som gäller då?
D.v.s. ett släp som väger säg 450kg + 290kg last?
 
nu väger förvisso inte ett obromsat släp 450 kg, men annars är svaret JA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.