Som rubriken säger - huset står 10 cm fel!

Det kanske inte låter som ett jätteproblem men det påverkar vår carport som nu blir 10 cm smalare. Den var smal redan innan (innermått 3.30 - blir nu 3.20).

Vad gör man? Hur går man vidare med detta? Ska vi skylla på byggaren eller på komunen som ev. satt ut huset fel. Jag bara funderar högt ;). Eller kan vi som byggherrar lastas för att inte kontrollmätt?

Huset är färdigbyggt men inte kontrollmätt än. Vad händer när man inser att det inte ligger 4.5 meter från gränsen?
Hjälp - någon som vet!
 
Vem har mätt hur det ligger idag?
Hur vet ni att det är 10cm fel?
Hur har ni kontrollerat detta?

Du skriver att det är färdigbyggt men inte kontrollmätt.. Brukar dom göra det när dom byggt klart?
 
Vi har själva mätt mot gränsen till grannen. Dragit ett snöre mellan gränsmarkeringarna. Antingen är gränsmarkeringarna fel eller så står huset fel.

Slutbesikning är gjord men för att få ett Slutintyg måste en kontrollmätning vara gjord.
 
Mikael_L
Måste kontrollmätningen vara utförd av någon med mätteknisk kompetens så att ni ändå tänkt ta ut en sådan kille råder jag er att faktiskt börja med detta, och skynda på med det.
Tomtgränspinnar står rätt ofta lite fel osv.

Håller ni inne pengar för den/de entreprenörer som kan vara "skyldiga" till ev felplacering tycker jag ni ska fortsätta att hålla inne en del pengar med motivet att edra egna kontrollmätningar visar att huset kanske har blivit felplacerat.
Men just detta gör det ju viktigt att så snabbt som möjligt få upp fakta på bordet, det är inte schysst att hålla inne betalningar om inget fel existerar.
 
Tyvärr har vi inga pengar innehållna! Med vetskapen om att byggaren anser sig "ofelbar" i alla lägen så gör det mig bekymrad.

Kan inte nå KA för tillfället, därav frågan. Det är ju han som ska intyga att huset är byggt enligt bygglovet för att vi ska få Slutintyget. Han har tidigare kontaktat kommunen för en kontrollmätning men dom kommer inte ut och mäter förrän carporten är uppe! Lite Moment 22.

Om tomtgränspinnarna står fel så gör grannens garage det också, för det ligger exakt en meter från dom - som det ska göra.
 
Redigerat:
Så carporten ingår i bygglovet? I så fall får du väl inget slutbevis förrän det också är klart, alternativt att du stryker carporten ur bygglovet? I och med slutbeviset stänger kommunen ditt bygglovsärende.

Det där med utstakning och kontrollmätning av kommunen är väl ett kapitel för sig.. Enligt första kontrollmätningsprotokollet vi fick så låg huset ca 50cm för högt. Antar att det bara var ren tur att vi hamnade någorlunda rätt vid utstakningen.
 
Mikael_L
Jag tror ändå att ert första drag måste bli att utreda hur huset verkligen står.

För vad ni än kommer ta er till så kommer husets verkliga läge alltid att ifrågasättas.
Vare sig ni är på er entreprenör eller ifall ni förhör er hos kommunen över möjligheten till att tillämpa "mindre avvikelse".
Även KA kommer säkert att undra över vilken mätning som är rätt och vilken som är fel.

Så mitt råd är att i första hand ta det med KA och/eller en ordentlig mätning mha en mätingenjör som har riktig utrustning. Troligtvis både KA och oberoende mätning.

Sånt här är trist. Just för att minska risken för krångel i efterhand satt vi huset 4,6 meter från tomtgräns, 1 dm ifrån närmast tillåtna mått, för att få lite "vingelmån".
Garaget flyttade vi in till 1,3 meter ifrån det tillåtna 1,0 meter, dels som vingelmån dels för att inte få jättetrångt vid framtida underhåll.
Men har man väldigt trångt på tomten går det ju förvisso inte att tappa bort någon byggbar mark. :|
 
Daniel_o_Sandra skrev:
Så carporten ingår i bygglovet? I så fall får du väl inget slutbevis förrän det också är klart, alternativt att du stryker carporten ur bygglovet? I och med slutbeviset stänger kommunen ditt bygglovsärende.

Det där med utstakning och kontrollmätning av kommunen är väl ett kapitel för sig.. Enligt första kontrollmätningsprotokollet vi fick så låg huset ca 50cm för högt. Antar att det bara var ren tur att vi hamnade någorlunda rätt vid utstakningen.
Ja, carporten ingår men den har vi fått förlängning på eftersom vi gjort ändringar. Fem år till :).

Utstakning - jag vet att det kan gå vilt till. Där vi bodde tidigare satte mätkontoret sina mätpunkter på ett elskåp. Strax därefter flyttade man elskåpet...................man fick ändra hela stadsplanen där kan jag säga.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror ändå att ert första drag måste bli att utreda hur huset verkligen står.

För vad ni än kommer ta er till så kommer husets verkliga läge alltid att ifrågasättas.
Vare sig ni är på er entreprenör eller ifall ni förhör er hos kommunen över möjligheten till att tillämpa "mindre avvikelse".
Även KA kommer säkert att undra över vilken mätning som är rätt och vilken som är fel.

Så mitt råd är att i första hand ta det med KA och/eller en ordentlig mätning mha en mätingenjör som har riktig utrustning. Troligtvis både KA och oberoende mätning.

Sånt här är trist. Just för att minska risken för krångel i efterhand satt vi huset 4,6 meter från tomtgräns, 1 dm ifrån närmast tillåtna mått, för att få lite "vingelmån".
Garaget flyttade vi in till 1,3 meter ifrån det tillåtna 1,0 meter, dels som vingelmån dels för att inte få jättetrångt vid framtida underhåll.
Men har man väldigt trångt på tomten går det ju förvisso inte att tappa bort någon byggbar mark. :|
Ja det är nog så vi måste gå tillväga! KA och oberoende mätning.
Bara att öppna plånboken igen p.g.a. alla fel som drabbat vårt hus :(. Fast marginalerna är överskridna för länge sedan.

Vingelmått fanns inte i vårt fall. Huset är 16 meter långt och gick in på tomten med ett skohorn :p.
Tyvärr hade det varit SÅ mycket bättre om dom 10 cm hade varit på andra sidan. Där ville vi haft en mindre avvikelse - men fick nej........(kanske tur för då hade dom trott att det var planerat)

Tack till alla som svarar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.