Hej,

Min far byggde för många år sedan ett uterum med korrugerat plåttak anslutet till vårt hus med putsfasad.
För många år sedan när jag var yngre så läckte det in vatten mellan överblecket/ståndskiva (?) och väggen som jag försökte lösa med att lägga någon standard utomhus-silikon (utan att montera bort något). Vad jag kan se så ligger plåten bara emot fasaden.

Nu läcker det igen och jag tänkte försöka åtgärda det riktigt den här gången. Men hur skall det lösas korrekt? Tacksam för tips.

Är vägganslutningsplåten möjligen för kort då taket inte har så himla mycket lutning? (tänker att finns risk när det regnar och blåser att vatten letar sig upp i dalarna på takplåten)

Tack
Martin
 
  • Vattenläckage vid anslutning mellan korrugerat plåttak och putsad husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på anslutningen mellan ett korrugerat plåttak och en putsad husvägg där det finns tecken på vattenläckage och försök till tätning med silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja plåten bör vara längre åt båda håll.
Be en plåtslagare att göra en plåt som är 200x200 och skruva dit.
Täta med silikon mot fasaden och lägg tätningsband mellan plåt och tak.
 
maah maah skrev:
Ja plåten bör vara längre åt båda håll.
Be en plåtslagare att göra en plåt som är 200x200 och skruva dit.
Täta med silikon mot fasaden och lägg tätningsband mellan plåt och tak.
Tack för svaret! Är det brukligt att lägga silikon på plåten innan montering, eller montera plåten sedan silikon?
Misstänker att med tätningband så avses något sådant här?
 
  • Tätningband i skummaterial med texturerad yta, avsett för byggprojekt som tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte silicone men gärna utefog..
Vill du göra det riktigt seriöst så skär ett spår i putsen och beställ en plåt med en kant in
 
  • Gilla
zeepreeme och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.