Hej!

Behöver lite input. Sekelskifteshuset (se avataren) behöver kompletteras med tvättstuga, badrum och gärna en groventré. Idéerna har varit många, men ingen känns riktigt klockren. Hur skulle ni göra? Har själv siktat in mig på gavlarna, men hittar ingen given lösning.

Baksidan är i det närmaste utesluten pga berg och brant sluttning. Bifogar enkel planskiss.

Berättar gärna mer om hur jag tänkt, men vill inte blockera kreativiteten i förväg. :)

ritning_skogshill.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...Å andra sidan, så kan jag ju bjuda på en av mina funderingar: utbyggnad på framsidan. Dagens "farstu" är en gammal förvanskad, om- och inbyggd glasveranda, som bara står på plintar och egentligen skulle kunna offras.En låg och grund (2-2,5 m) tillbyggnad utmed hela framsidan, med symmetriska fönster och nytt läge för ytterdörren mitt på huset, med smala fönster utmed varje sida, kanske skulle kunna se trevligt ut? Ger dessvärre inte riktigt plats för (tror jag) separat tvättstuga och badrum, men skulle å andra sidan göra köket lite rymligare. Tomtens kraftiga lutning och gamla stödmurar gör att jag helst inte vill bygga för "brett" på framsidan, därför skulle en långsmal tillbyggnad passa bäst här.

ritning_skogshill_tillbyggnad_framsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nästa skiss illustrerar den tanke vi haft från början, och som känts mest naturlig. Å andra sidan innebär den att köket kan upplevas som väldigt långsmalt, samtidigt som rummet innanför köket blir mörkare när ett fönster försvinner, men det kan man kanske leva med. Den minimala tvättstugan får heller inget eget fönster, om det inte går att få plats med smala fönster utmed groventrén. Ett liknande arkitektförslag vi fått utgår från samma modell, men med hela tillbyggnaden "på längden", med matplats-tvättstuga och badrum "i fil" efter varandra. Detta fungerar dock inte då ett uthus då kommer i vägen. Själv tror jag i så fall mer på en lite "kortare" utbyggnad utmed hela gaveln.

ritning_skogshill_tillbyggnad_oster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nästa variant (gah :p) bygger på precis samma modell, men utmed västra gaveln. Skulle ge en tillbyggnad till vardagsrummet som inte är nödvändig men ändå kan vara trevlig. Å andra sidan känns det naturligare att ha "köksingången" i anslutning till köket...

ritning_skogshill_tillbyggnad_vaster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och så det sista alternativet (lovar!), som inte är så dumt egentligen. Har främst en nackdel: rummet bakom köket blir genomgångsrum och fungerar då inte som sovrum.

ritning_skogshill_tillbyggnad_oster_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror på förslaget med utbyggnad åt höger men lite mer fyrkantigt än din skiss. Ny entrédörr på kortsidan vid fönsterna till höger om S i matplats. "Ny matplats " hade blivit ny entréhall och gamla hallen groggveranda m utgång till verandan. =) Badrum och tvättstuga jämte varandra, med varsin dörr från nya hallen...
Alternativ placering av entrédörren "framåt" så man slipper "gå runt" huset för att komma in.

Sött hus, för övrigt och det vore synd att "bygga bort" det ursprungliga med en utbyggnad framåt.
En utbyggnad något mindre än huset, dvs smalare, borde underordnar sig på ett fint sätt.

*edit*

en ny skiss kom medans jag skrev.. Tvätt o bad som på skissen du just lade upp men utan ingång till rum från tvätt utan varsin dörr från nya entrerummet framför . Ingång till kök härifrån.
 
Redigerat:
misingen skrev:
Tror på förslaget med utbyggnad åt höger men lite mer fyrkantigt än din skiss. Ny entrédörr på kortsidan vid fönsterna till höger om S i matplats. "Ny matplats " hade blivit ny entréhall och gamla hallen groggveranda m utgång till verandan. =) Badrum och tvättstuga jämte varandra, med varsin dörr från nya hallen...
Alternativ placering av entrédörren "framåt" så man slipper "gå runt" huset för att komma in.

Sött hus, för övrigt och det vore synd att "bygga bort" det ursprungliga med en utbyggnad framåt.
En utbyggnad något mindre än huset, dvs smalare, borde underordnar sig på ett fint sätt.

*edit*

en ny skiss kom medans jag skrev.. Tvätt o bad som på skissen du just lade upp men utan ingång till rum från tvätt utan varsin dörr från nya entrerummet framför . Ingång till kök härifrån.
Intressanta synpunkter, tack för det! Skulle funka, om det inte vore för att köket är relativt litet och enda naturliga matplatsen idag är vid fönstret som då blir dörrhål till nya hallen... Man kan ju inte grogga på verandan både till frukost, lunch och middag. :) Håller också med om att det nog vore ett för stort ingrepp att bygga ut "framåt".
 
Jag gillar ju alternativ 1, utbyggnad framåt. Med lite känsla så tror jag man absolut kan få till det. Utbyggnaden i matsalen skulle kunna få en fin touch av glasveranda med mycket ljus, mysigt att äta där. Badrum med toalett direkt från hall är ju inte helt tokigt så att man snabbt kan ta sig till toalett om man är ute (detta finns ju dock på fler av dina ritningar). Jag skulle nog tänka rätt mycket på hur det blir lättast (alt inte svårarst) att dra avlopp, vatten och el. Tvättstugan kanske man vill ha en bit ifrån vardagsrummet och sovrum så att det stör så lite som möjligt vid centrifugering etc.
 
  • Gilla
Per_N
  • Laddar…
Är det helt kört på baksidan? Det hade varit läckert att bygga en tidstypisk punschveranda med samma golvnivå som vardagsrummet och sedan tvättstuga, badrum och grovingång under punschverandan. Även om det inte är sydläge så kan det vara skönt att ha en altan där - sydläge kan ofta bli för varmt. En punschveranda kan vara antingen inglasad eller inte. Gör ni den inglasad eller isolerad kan den fungera bra som matplats. Fönstren i "rum" och "vardagsrum" kan bytas ut mot dubbeldörrar. Har ni den inglasad kan trappan ned till tvättstuga/bad också läggas på punschverandan.



Kanske något i denna stil?
graddo_bygg_101-950x425.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man får vara lite fri i tanken så säger jag att ni ska bygga ett torn på ena sidan av huset! Tvättstuga i bottenvåningen, badrum till övre plan en våning upp och ett tornrum som master bedroom eller sällskapsrum högst upp där ni kan njuta av utsikten.
 
Oj, kreativiteten flödar! Torn, punchverandor och källare. :) Spännande tankar! Baksidan går dock bort, berget klättrar brant uppåt precis bakom huset.
 
Jag trodde att berget sluttade nedåt, men om ni har en bergvägg där så kanske ni ska göra en sanitetsgrotta? Dyrt att spränga ut och värma upp kanske men å andra sidan behöver ni ju inte vara så noga med fuktspärr :wow:. Grymt häftigt skulle det vara.

Fast ska man vara lite seriösare så tycker jag att du ska var försiktig med husets proportioner och ursprungliga karaktär. Om du sätter en låda på sidan av huset så kommer huset inte att se ut som ett sekelskifteshus längre eftersom man helt enkelt inte byggde på det sättet, utan det kommer att se ut just som ett gammalt hus med en opassande utbyggnad. Undvik denna form av utbyggnad.

Ska du göra en utbyggnad så bör den helt enkelt vara passande, och där kanske tornet fungerar. Tornet har dessutom fördelen att du får ett badrum på övervåningen, vilket jag antar att du saknar idag. Lägger du det på vänstersidan av huset borde du kunna ordna ingångar från vardagsrummet och övre hall, så du behöver inte bygga ny trappa annat än till övre rummet på tornet.

Ett annat alternativ vore att bygga en helt ny separat byggnad där du klämmer in alla funktioner du saknar i dagens hus. Garage, dusch/spa, biorum, tvättstuga, gästrum, tonårsrum, ordentlig förvaring etc? Ett nytt hus borde du kunna bygga i modern stil, och visa att du låter fastigheten utvecklas med tiden - eller i en gammal stil som matchar husets nuvarande utseende. Kanske har du någon befintlig byggnad du kan bygga om?

Det skulle nog också fungera att bygga ut huset åt bägge sidorna i två plan och på så sätt ge torpet lite mer herrgårdskänsla. Fast det lär inte bli gratis.
 
pelpet skrev:
Fast det lär inte bli gratis.
Jag tror inte att "gratis" stod med i specarna från TS så det var väl ingen dum idé :)
 
  • Gilla
Per_N
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag trodde att berget sluttade nedåt, men om ni har en bergvägg där så kanske ni ska göra en sanitetsgrotta? Dyrt att spränga ut och värma upp kanske men å andra sidan behöver ni ju inte vara så noga med fuktspärr :wow:. Grymt häftigt skulle det vara.

Fast ska man vara lite seriösare så tycker jag att du ska var försiktig med husets proportioner och ursprungliga karaktär. Om du sätter en låda på sidan av huset så kommer huset inte att se ut som ett sekelskifteshus längre eftersom man helt enkelt inte byggde på det sättet, utan det kommer att se ut just som ett gammalt hus med en opassande utbyggnad. Undvik denna form av utbyggnad.

Ska du göra en utbyggnad så bör den helt enkelt vara passande, och där kanske tornet fungerar. Tornet har dessutom fördelen att du får ett badrum på övervåningen, vilket jag antar att du saknar idag. Lägger du det på vänstersidan av huset borde du kunna ordna ingångar från vardagsrummet och övre hall, så du behöver inte bygga ny trappa annat än till övre rummet på tornet.

Ett annat alternativ vore att bygga en helt ny separat byggnad där du klämmer in alla funktioner du saknar i dagens hus. Garage, dusch/spa, biorum, tvättstuga, gästrum, tonårsrum, ordentlig förvaring etc? Ett nytt hus borde du kunna bygga i modern stil, och visa att du låter fastigheten utvecklas med tiden - eller i en gammal stil som matchar husets nuvarande utseende. Kanske har du någon befintlig byggnad du kan bygga om?

Det skulle nog också fungera att bygga ut huset åt bägge sidorna i två plan och på så sätt ge torpet lite mer herrgårdskänsla. Fast det lär inte bli gratis.
Oj, här får man spännande idéer! Sanitetsgrotta, jojatackarja. :) Vet inte om jag ser något jätteproblem med en mindre tillbyggd "låda", det är ju också en form av utveckling, en ny årsring på huset. Precis som när skafferiet blev dagens badrum, utvinden blev ett nytt sovrum, vatten drogs in osv... Så länge man är ärlig med att det är ett nytillskott, om än i någorlunda "rätt" stil, så borde det kunna fungera, tycker jag. Torn-konceptet tyckte jag först lät helgalet, men ska nog fundera lite ändå...
 
Tänker jag efter så kanske det går att bygga ut i två plan åt ena sidan bara ni samtidigt flyttar hallen så att den hamnar mitt på huset, samt att fönstren måste hamna rätt. Det borde gå att göra en sådan expansion på båda sidor även om det nog är enklast på vänstersidan. Då kan ni ha tvättstuga + ett större vardagsrum eller extrarum på bottenplanet och ett stort badrum och kanske en klädkammare eller extrarum på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.