Hej, jag ska bygga ut altanen men jag blir inte klok på hur plintarna ska placeras.

Jag har hitta uppgifter på Svensk Träs hemsida, men jag tycker inte det stämmer med hur de är placerade idag under de två befintliga altanerna. Jag tänkte att det väl bara är att fylla på med fler plintar/stolpar på samma sätt som befintliga, men jag tycker det är för långt avstånd på de som sitter där idag (huset byggdes 1998). Förmodligen är det jag som inte klarar av att tyda tabellerna med dimensioner och mått:cry:.

Eftersom det är väldigt stor höjdskillnad mellan lägsta och högsta så känns det viktigt att det är säkert med marginal.

Jag skulle därför bli oerhört tacksam om någon vänlig själ kunde visa hur jag ska placera plintarna för att bygga ut som i bifogad bild.:)
 
  • Ritning av en altan och dess utbyggnad med mått och befintliga plintar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack för tipset Kane!:love:

Det var tyvärr liknande tabell med mått som jag tittat på tidigare, är tydligen för korkad :cry:, för när jag jämför med måtten på de två altaner jag redan har så får jag det inte att gå ihop. Det enda som verkar stämma är måttet mellan golvbjälkarna (600 mm).

Jag skickade med skiss som visar måtten på tillbyggnaden. Idag är det två altaner, en som är 7,7x2,6m och en som är 5x3m. Jag har tänkt att bygga runt hörnan, dvs hela lång och kortsidan med samma djup, 4,5 meter ut från huset runt om.
 
Enligt den här tabellen så är maxavståndet mellan plintarna 3,25m när man har som jag, 70x220 bärlina som sitter 2,4m ut från vägg. Men när jag mäter avståndet mellan de tre plintarna är det 3,6m respektive 3,44m, vad är det jag missar?
 
  • Tabell över dimensionering av bärlinor för golvbjälkar med specificerade maxavstånd mellan plintar och fria längder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BelindaH skrev:
Men när jag mäter avståndet mellan de tre plintarna är det 3,6m respektive 3,44m, vad är det jag missar?
Det är väl inte du som byggt altanerna? Någon har kört på känsla kanske.
Vad är det för dimension på golvreglarna?
 
Nej, de satt där när jag flyttade in, huset är byggt av Myresjö (jag köpte det begagnat:rofl:).
De är 45x170.
 
  • Alt-texten kan inte skapas eftersom bilden inte visar något innehåll.
Det är alltid ett flerdimensionellt problem. Ju längre avstånd mellan bärlinorna (dvs längd på golvbjälkarna, som är nästa bärande nivå) desto större blir lasten per meter bärlina (om golvbjälkarna har samma inbördes avstånd hela tiden). Då måste du kompensera för det genom att minska avståndet mellan plintarna som bärlinorna vilar på. Det som främst avgör lämplig dimension på bärlinorna är den tvärkraft som uppstår över plinten. I tabellen står att plintavståndet bör vara 3,25 m när avståndet mellan bärliorna är 2,4 m. På den större altanen har du 3,6 och 3,44 m plintavstånd, dvs i snitt 3,52 m. Sett till hela konstruktionen tycker jag det är rätt försumbart.
 
Aha, men då tror jag att jag förstår. Måtten i tabellerna är inte som en stoppskylt, mer som en hastighetsbegränsning, avviker man för mycket så kan det gå illa. Så egentligen är det lite för långt avstånd mellan plintarna, men det är fortfarande inom säkerhetsmarginalen. Har jag fattat det rätt då? (i så fall fattar jag tabellen och är inte helt korkad:giggle:)
 
B BelindaH skrev:
Så egentligen är det lite för långt avstånd mellan plintarna, men det är fortfarande inom säkerhetsmarginalen. Har jag fattat det rätt då? (i så fall fattar jag tabellen och är inte helt korkad:giggle:)
Så är det.
 
Underbart! Tusen tack för hjälpen:love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.