Hej!

Upptäckte för ett tag sedan att mitt badrum hade blivit fuktskadat så det var bara att ringa anticimex så fick de riva ut allt och sätta in torkfläktar. Nu är det nästan torrt i badrummet men det är bara ett stort svart hål. Vet inte riktigt hur jag ska planera uppbyggnaden. Badrummet är väldigt litet.

190cm brett och 160 cm långt. Toalettavloppet är till vänster sett från dörren och duschavloppet i höger hörn. se bifogad bild.

Har inte någon gigantisk budget att röra mig med.

Är det värt att sätta in golvvärme? Hade klinker på badrumsgolvet innan och det har aldrig kännts kallt. Kan vara för att jag har en restaurang under mig.

Är det enkelt att byta plats på dusch och toalettavlopp? Vad kan det kosta på ett ungefär? Som sagt så är allt tätskikt och allt utrivet så det ska gjutas ny platta på golvet. Är det bara att lägga i nya rör i betongen då?

funderar på att göra om elementet till en handdukstork. går det?

Vill gärna ha förslag och idéer på hur ni skulle göra.

Tack på förhand!
/Magnus
 
Hej Magnus!
Jag bytte ut element mot vattenburen handukstork i mitt gamla hus det fungerade alldeles utmärkt. Jag hade struntat i golvvärmen. Kakel och klinker brukar man räkna med materialkostnad på 300 kr/kvm och arbetskostnad på 650 kr/kvm. Sedan är det ju upp till dig att välja blandare och sanitetsporslin. Ta gärna en titt på min blogg där jag just skrivit lite om dusch, badkar och badrumsplaner.
Lycka till!
 
Tack för svar.
Trevlig blogg du har. den kommer jag titta mer på.
I de 650kr/kvm menar du bara uppsättningen eller allt underarbete med. Försäkringsbolaget står för alla kostnader till och med tätskiktet. så det jag ska betala är materialkostnader och uppsättningen av kakel/klinker.

I och med att badrummet är så litet funderar jag på att sätta in en 80x80 stor duschhörna. Känns det väldigt trångt tror ni ? Toaletten tar väl upp ca. 50-60cm. duschhörnan 80-90 och då är det knappt något kvar till handfat. idéer uppskattas mycket?
 
Om det är trångt föredrar jag draperi till duschen, 80x80 är för litet tycker jag vi har ett badrum med duschhörna som är 100x100 och i det andra där det är trångt har vi draperi.
 
Jo, problemet är bara att jag inte tycker det är så snyggt med draperi. Dessutom tar väl inte ett draperi mindre plats än en dörr.
 
Priset 650kr/kvm är bara uppsättningen av kakel och klinker. Tänk på att ju större kakelplattor desto mindre upplevs badrummet. Bifoga några skisser för mått på handfat, dusch och WC-stol. Lycka till!

Outlook-1-300x146.jpg
Outlook-300x109.jpg

WC-stol1-300x218.jpg
 
duschhörna med 2 svängbara glasdörrar sparar plats och ser lite roligare ut än draperi
 
pilas86 skrev:
Jo, problemet är bara att jag inte tycker det är så snyggt med draperi. Dessutom tar väl inte ett draperi mindre plats än en dörr.
E ju en definitionsfråga, ett draperi som man drar undan in mot väggen tar klart mindre plats än en dörr.
Draperiet tar bara plats när man drar för och duschar och då spelar det ju ingen roll eftersom man står innanför. Så funkar det i vårt badrum.
Men visst är det snyggare med duschvägg lr duschdörrar om dom får plats.
 
Jag tror jag har exakt de måtten i min nyrenoverade lägenhet.
Kan du flytta dörren åt höger eller vänster så får du mer möjligheter.
I mitt badrum så är det en dusch direkt till höger om dörren 80x80 ca (funkar utmärkt) med glasdörrar.
På väggen mittemot är det lämnat ett utrymme för tvättmaskin (mittemot dusch), sedan toalettstol och sist handfat/kommod. Få väggen till vänster om dörren sitter det en handukstork.
Trots att badrummet är litet så är det faktiskt ganska rymligt och välplanerat, trodde inte det skulle få till det på detta sätt.
Så kan du flytta på dörren så är detta en mycket bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.