Hej,

Jag ska till våren/sommaren sätta igång med en utbyggnad som jag har fått godkännt bygglov till.
Min framtida plan är att göra om källar på utbyggnaden till en uthyrnings del/gäst utrymme.

Problemet är att jag vet inte hur jag bäst ska dra avloppet och om jag har tillräckligt med fall?
Se bifogad bild för olika alternativ som jag pratat med snickaren om.
Alternativ 3 skulle vara att annvända en pump om jag inte har tillräcklig med fall.


Fördelen med alternativ 1 är att det blir oberoende så om jag gör om badrummet i huvudbyggnaden så kan jag fortfarande annvände badrummet i utbyggnaden.



Hur ska jag göra?
 
  • Två våningsplansritningar märkta "Alternativ 1" och "Alternativ 2", arkitektoniska mått och layouter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Argumentet att avloppen blir oberoende är svagt. OM du renoverar rören i bef. huset borde det inte behöva bli mer än någon timme som avloppet från utbyggnaden är bortkopplat.
 
H hempularen skrev:
Argumentet att avloppen blir oberoende är svagt. OM du renoverar rören i bef. huset borde det inte behöva bli mer än någon timme som avloppet från utbyggnaden är bortkopplat.
tack, då behöver jag inte ta hänsyn till det. Men jag behöver dock riva upp golvet för att koppla på.

Jag är dock mest rädd för att lutningen inte räcker är pump ett bra alternativ om så är fallet?
 
Vad för avstånd kan det bli för påkopplingens ställe, hur många meter, behövs inte mycket till fall i plaströr.
 
Ca 9m. Problemet är att det är källare och utbyggnaden är 10cm lägre än huset.

Har inte lust att söka nytt bygglov pga av att jag ändrar höjd.
 
Du har då kommunalt avlopp. Finns nog ingen genväg för dig. Då har du 2 val att ta.
1 En Saniflo eller en liknade pump/kvarn som sitter bakom toan, lite så där, känslig för allt som har bomull i sig Tvärstopp
2 En pumpbrunn på utsidan, som pumpar det till stammen ute. även den känslig för bomull , men klarar sig.
Den första runt 5000kr och det andra totalt ca 10000kr allt + montage
 
Fast man borde kanske kolla höjderna lite (alltså höjd för rören) innan man ger upp och satsar på en pump.

I vårt hus bytte vi rören under källargolven häromåret. De gamla rören låg nästan en meter under bottenplattan. Vi valde att lägga de nya högre för att slippa ta upp så stora hål i golven.
 
B BrommaBo skrev:
Ca 9m. Problemet är att det är källare och utbyggnaden är 10cm lägre än huset.
Kom och tänka på en sak, du säger 10 cm lägre, går det att växla av bjälklaget och dra rören i det, strax under golvspån eller vad det blir, då kan du kanske tjäna 20 cm. Beror på om det ska gjutas en platta eller träbjälklag.
 
J jonaserik skrev:
Kom och tänka på en sak, du säger 10 cm lägre, går det att växla av bjälklaget och dra rören i det, strax under golvspån eller vad det blir, då kan du kanske tjäna 20 cm. Beror på om det ska gjutas en platta eller träbjälklag.
Jo tänkte också göra så men tror inte jag kommer ha tillräckligt med fall. Golvet ska gjutas.Vill också gjuta in golvärme. Men en ide som jag har är att jag höjer dusch/toalett utrymmet. Jag kan ju bygga det efter ett slutbesked?

Alternativ reglar jag upp allt golv och lägger golv värme i spånskivor. Jag får då en golv höjd på ca 2.10 (från 2.30).

vet inte vad som är bäst?
 
Inte en fel tanke, du behöver bara 3 cm fall på den längden och framför allt, sätt inte dit en snålspolande toa. Dom ger för lite vatten, så skiten åker inte i väg som den ska. Men du får spåna lite på dina tankar, vad som är bäst. Tråkigt om du måste höja på insidan.
 
Jag har läst att man behöver minst 1cm per meter. Så jag behöver väll 9cm?

Tråkigt att höja insidan men hela planen fallerar om jag inte får till dusch, toalett och kök.

Ett annat alternativ är att jag gör om planlösningen. Så flyttar toalett dusch närmare huset. Men blir väldigt knepigt.
 
En uppdatering. Efter att öppnat upp en av inspektionsluckorna så är det 42.5cm till avloppet. Så det borde inte vara några problem med att få tillräckligkt med fall.

Men det är orginal rör och vet inte vad beteckninarna betyder. Tänker mes på den i svale. Någon som kan hjälpa mig att tyda? Hur tjockt är röret där?
 
  • Öppen golvlucka, exponerad jord, trasiga tegelstenar, gammal hammare, renoveringsprojekt verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning, källarplan, handritad, text, mätningssymboler, grundlayout, rumsetiketter, datum och signatur nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OJ gamla gjutjärnsrör med en renslucka, om du öppnar den kan du hur det ser ut i rören, sorgligt men tror att dom har passerat bäst före datum. Dom rostar upp inefrån och yttifrån mera om det finns fukt vatten under betongen. Mät över rörtdelen som är mellan luckan och muffen till höger.
 
J jonaserik skrev:
OJ gamla gjutjärnsrör med en renslucka, om du öppnar den kan du hur det ser ut i rören, sorgligt men tror att dom har passerat bäst före datum. Dom rostar upp inefrån och yttifrån mera om det finns fukt vatten under betongen. Mät över rörtdelen som är mellan luckan och muffen till höger.
Jo vi kommer nog byta ut dessa i samband med att vi renoverar badrummet. Isåfall kanske det är bättre att gå på alternativ 1 istället?

Men
 
Kan du få självfall så ä det bäst, det var ett badrum som kom till, blir nog bara dusch och inget badkar. Med badkar så blir det ett häftigt flöde och rensar upp i rören om dom ligger på gränsen på fallet. En dusch blir det inte så mycket vatten från. En toa som inte är snålspolande har även den en hel del vatten som knuffar på. En del toa går att trimma upp nivån i tanken till max i . En kvarn är alltid känslig och är en el-pryl och kan paja. I värsta fall en grop/hål att ställa en kvarn i , med lucka i ett golv kanske, på något ställe som kan vara lämpligt och pumpa därifrån
Se och fundera på vad du kan hitta för lösning.
 
  • Gilla
BrommaBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.