Vad ska jag göra?

  • 1) Ta bort och sätt något nytt, passa på att måla staketet antraciet

    1 Röster 16,7%
  • 2) Ge näring, jordförbättra och klipp på rätt sätt så kommer den återhämta sig

    0 Röster 0,0%
  • 3) Stamma upp och sätt typ afrikanska liljor under, måla staketet antraciet

    0 Röster 0,0%
  • 4) Klipp ner till 40cm ovanför marken och börja om på häcken

    5 Röster 83,3%
  • Antal röster
    6
Hej trädgårdsentusiaster!

Vi är två glada nybörjare som behöver er erfarenhet och expertis. Vi köpte nyligen ett radhus med en övervuxen trädgård. Efter att ha fått rådet att tunna ut vår ligusterhäck för att skapa mer utrymme bredvid trädgården, tog vi saken i egna händer med vår nya gardensax. Resultatet, som ni kan se på bilden, blev att häcken blev betydligt tunnare men ser nu inte så bra ut ett år senare.

Vi funderar nu på bästa sättet att rädda situationen. Överväger att antingen ta bort häcken, plantera en ny, eller kanske stamma upp några buskar och använda dem som prydnadsträd. Vi överväger också att sätta något grönt under för att täcka upp gången. Har ni några tips eller idéer för att åtgärda detta kaos? Tacksam för all hjälp!

Vi bor i Nederländerna (Det är som skåne här med lite varmare somrar)
Ligusterhäcken är ca 10 år gammal eller mer

Bild från innnan, under och nu vintertid efter... Jag skämms ihjäl, får skylla på att jag avr gravid och galen😅
 
  • Tvåvåningshus med tegelvägg, gult dörr, fönster, häck och blommande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med beskuren häck, grenar på marken, tegelhus, fönster, dörr och trädgårdsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett staket täckt av grönt klätterväxt med ett tegelhus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stackars häck 😢
 
  • Ledsen
T.Ulrika
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Stackars häck 😢
Jo tack jag vet vilken massaker... 😢
Det blev riktigt illa ☠️ Jag började klippa och kunde liksom inte sluta. Efteråt undrade jag vad som egentligen hände... Alla som kommer hem till oss går ut i trädgården och säger "OJ, vad har hänt här?" Ja, det är riktigt pinsamt. Finns det ens någon räddning? Något måste göras, och tro mig, jag har lärt mig mycket av mitt misstag! Är nu förbjuden från all beskärning i trädgården. 🌳Vill nu göra det bästa av situationen och sköta om denna häck som fått lida nog... ska iaf ge lite kompost runt fötterna när det blir plusgrader och sen när våren sätter igång lite balanserad gödsel och jordförbättra.... och kanske ta bort topparna lite?
Men är det ens någon idé?
 
Tack snälla för svar! Ska studera uppbyggnasbeskärning och kanske bjuda in en trädgårdsmästare för första beskäring så kan min partner fortsätta klippa efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.