Hej!

Jag misstänker att termostat har placerats i fel rum hemma.

Finns det något sätt att veta vilket nedre rör hör till övre rör? Termostat/sändare är kopplade till nedre röret, men endast övre rad har rumsnummer.

Bör det vara så att rör längst till vänster i övre rad hör till rör längst till vänster i nedre rad, eller behöver det inte alls vara så?
 
  • Elskåp och rörkopplingar med etiketter och mätare i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för termostater?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Vad har du för termostater?
LK Rumstermostat ICS.2

de visar dock endast det nummer som ställdonet på nedre raden är kopplat till i LK mottagarenheten
 
På mitt system kan man tydligt se om man jämför värdet på flödesindikatorerna och ställdonens position. Och i mitt system så ligger dom ju i ordning, dvs rören bakom är till dom ställdon som sitter framför. Du kan ju synka valfri termostat till valfritt ställdon/slinga.
 
S0MMER S0MMER skrev:
jämför värdet på flödesindikatorerna och ställdonens position.
Hur menar du värdet på flödesindikatorerna? Menar du dessa?
golvvarme_lks_11_263x300_1sp.jpg
Förstår inte varför, men mina är alltid högst upp, trots att golvet värms upp, och jag tror inte jag kan se flödet i en termostat så det går inte att avgöra den vägen oavsett tyvärr.

Skruvade dock på en av dessa för att stänga helt, trots det ser jag indikator på termostaten att golvet värms upp i det rummet, vilket det väl inte borde göra och är potentiellt en indikator att termostaterna sitter i fel rum
 
Termostaterna kan inte sitta i fel rum, men dom kan vara synkade till fel ställdon. Upptäcker man att tex termostaten i badrummet styr vardagsrummets ställdon så behöver man inte byta plats på termostaten, utan istället synka om till rätt ställdon.

Om du lyfter av ett ställdon kommer du tydligt höra att vatten börjar flöda, och samtidigt se att en flödesindikator går ned markant, så kan du säkert identifiera rören. Där efter, går du till valfri termostat, höjer värmen till Max och väntar (sänk alla andra termostater), inom några minuter (kan ta en stund) kommer ett av ställdonen att öppna upp, markera då denna med rätt rum. Sen gör du samma sak med alla termostater och ställdon.
 
Redigerat:
S0MMER S0MMER skrev:
Termostaterna kan inte sitta i fel rum, men dom kan vara synkade till fel ställdon. Upptäcker man att tex termostaten i badrummet styr vardagsrummets ställdon så behöver man inte byta plats på termostaten, utan istället synka om till rätt ställdon.

Om du lyfter av ett ställdon kommer du tydligt höra att vatten börjar flöda, och samtidigt se att en flödesindikator går ned markant, så kan du säkert identifiera rören. Där efter, går du till valfri termostat, höjer värmen till Max och väntar (sänk alla andra termostater), inom några minuter (kan ta en stund) kommer ett av ställdonen att öppna upp, markera då denna med rätt rum. Sen gör du samma sak med alla termostater och ställdon.
Tack! Ska prova det, har inte vågat ta av ställdon, men det är bara att dra upp?
 
Du trycker på ”knappen” och lyfter. Sen trycker man tillbaka den, kan filma och lägga upp sen om du vill så får du se exakt.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Du trycker på ”knappen” och lyfter. Sen trycker man tillbaka den, kan filma och lägga upp sen om du vill så får du se exakt.
Nej men jag tror jag hänger med, tack, lyckades hitta nått liknande på youtube nu också. Man vill ju inte dra i saker för mycket innan man får bekräftat att något inte kan börja läcka pga det :)

Termostaterna är alla desamma i hela huset, så det är ju nästan smidigare att byta plats på de än att synca om tänker jag, eller finns det någon nackdel med det? De är ju portabla på det sättet
 
Ställ ner alla termostater på noll, vänta kanske ett par timmar, då ska det blå på donet vara borta, sen går du till ett rum och maxas termostaten, då kommer ett don att visa blått och då är frågan går den slingan till det rummet. Ställ ner termostaten Märka det don som nyss kollades, sätt en tape på donet. Fortsätt med nästa lika O.S.V
 
J jonaserik skrev:
Ställ ner alla termostater på noll, vänta kanske ett par timmar, då ska det blå på donet vara borta, sen går du till ett rum och maxas termostaten, då kommer ett don att visa blått och då är frågan går den slingan till det rummet. Ställ ner termostaten Märka det don som nyss kollades, sätt en tape på donet. Fortsätt med nästa lika O.S.V
hade ingen aning om att det blåa på ställdonet var en indikator, det hjälper ju avsevärt med att identifiera, tack!
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
R reta skrev:
Nej men jag tror jag hänger med, tack, lyckades hitta nått liknande på youtube nu också. Man vill ju inte dra i saker för mycket innan man får bekräftat att något inte kan börja läcka pga det :)

Termostaterna är alla desamma i hela huset, så det är ju nästan smidigare att byta plats på de än att synca om tänker jag, eller finns det någon nackdel med det? De är ju portabla på det sättet
Nej det gör du som du vill, upptäcker du att en termostat sitter i fel rum så kan du ju naturligtvis byta till rätt rum om du tycker att det är enklare. (y)
 
När jag ändå har er på ”tråden” har jag läst nånstans att bästa är att sedan maxa alla termostater och styra med frånluftsvärmepumpen (NIBE F750), låter det sunt?

För att sänka tempen i ett enstaka rum, är det ändå att sänka just den termostaten från max som gäller eller snarare att vrida på injusteringsventilen i fördelningsskåpet?
 
Rätt tänkt, VP ska leverera temp efter inställd kurva, och termostaterna används för sänka i ett sovrum tex, en annan sak är att normalt så har man inget don på badet för att det lite varmare där.
 
R reta skrev:
När jag ändå har er på ”tråden” har jag läst nånstans att bästa är att sedan maxa alla termostater och styra med frånluftsvärmepumpen (NIBE F750), låter det sunt?

För att sänka tempen i ett enstaka rum, är det ändå att sänka just den termostaten från max som gäller eller snarare att vrida på injusteringsventilen i fördelningsskåpet?
Jag hade nog inte gjort så. Vet ärligt inte vilket som är mest ekonomiskt men jag gillar att kunna ställa önskad temp i vardera rum och sedan veta att systemet jobbar efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.