Hej!

Vi har i vår trädgårdsgräns en värdelös, 18 m lång vall som vetter mot söder. Det går inte att hålla gräs vid liv på den, allt bränns sönder och vatten rinner av. Bilden gör inte riktigt rättvisa av hur brant den är.

Så, beslutet har landat på att bygga en "blomlåde-trappa" kombinerat med ett litet, litet soldäck (yäy söderläge). Se exempelbild på blomlåde-trappa och min fula paint-bild för layout-tänk-förståelse..


Problemet är att denna vall är artificiellt skapad som en översvämningsbarriär, då det är ett vattendrag på andra sidan som kan höjas drastiskt. Valllen består typ av en 45 cm hög med makadam med 10 cm jord ovanpå.

Jag har byggt altaner tidigare, men jag har ingen aning om hur jag ska göra mitt fundament här. Det mesta ska ju inte bära så mycket vikt m.m., men soldäcks-biten ska ju kunna användas att gå, stå och ligga på. Plus att man ju inte vill att den ska börja skifta överlag.

Jag måste ju ha infästningspunkter för fundament längst ned, i mitten (möjligen), och på toppen av vallen. Jag ser inte hur jag ska kunna få ned jordankare eller dylikt genom makadam. Jag ser heller inte hur jag ska gräva ner plintar. Kan jag kanske få till plattor som fundament..? Har någon gjort något liknande eller har några idéer?

Hjälp!
 
  • Gräsmatta med måttangivelser, 55 cm och 160 cm, solenergidriven trädgårdsbelysning, staket, grön vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träsäng med öppna förvaringslådor på vita bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ritningar visar layout: ovanifrån och från sidan, med blomlåda, soldäck och trappa markerat i färger.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.