Hej!

Jag har precis köpt en bostad och vill ändra väggarna i sovrummet. I dagsläget är det någon form av strukturtapet och jag vill ha vanliga släta väggar och sedan måla. På ett ställe har jag lyckats börja riva av tapeten pch under är det som ett lager av papp-liknande material, och under det är det sten/cement.

Min fråga är, vet någon om jag kan riva ab hela tapeten till det papp-liknande pch hur jag behandlar väggen sedan? Eller är det bättre att tapetsera ovanpå tapeten?

Tack på förhand! Bifogar bild hur det ser ut. Mvh inte händig
 
  • Delvis borttagen strukturtapet som avslöjar ett papp-liknande lager och en blågrå yta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johannaa123 skrev:
Hej!

Jag har precis köpt en bostad och vill ändra väggarna i sovrummet. I dagsläget är det någon form av strukturtapet och jag vill ha vanliga släta väggar och sedan måla. På ett ställe har jag lyckats börja riva av tapeten pch under är det som ett lager av papp-liknande material, och under det är det sten/cement.

Min fråga är, vet någon om jag kan riva ab hela tapeten till det papp-liknande pch hur jag behandlar väggen sedan? Eller är det bättre att tapetsera ovanpå tapeten?

Tack på förhand! Bifogar bild hur det ser ut. Mvh inte händig
Då är det nog en modernare tapet där man kan riva av ytskiktet lättare för att få en slätare undersida. Om du river av det så spcklar du sen på de områden som behövs så bör du kunna tapetsera på det.
I värsta fall får du sätta renoveringstapet eller renoveringsgips över, men det är om det blir större ojämnheter skulle jag säga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okej tack! Om jag ska sätta renoveringstapet (verkar vara det lättaste alternativet efter lite efterforskningar), vet du om jag behöver dra av ytskiktet ändå eller kan jag lägga den direkt på nuvarande tapet?
 
J Johannaa123 skrev:
Okej tack! Om jag ska sätta renoveringstapet (verkar vara det lättaste alternativet efter lite efterforskningar), vet du om jag behöver dra av ytskiktet ändå eller kan jag lägga den direkt på nuvarande tapet?
Både och funkar nog, det viktiga är att den gamla tapeten inte lossnar när du sätter upp den (när den blir fuktig) - isf måste du riva av ett skikt.
 
BirgitS
Många renoveringstapeter klarar inte av att dölja alla ojämnheter i en strukturtapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.