Hej,

Jag har snöat in på att sätta en minikyl i badrummet.

Önskemålet skulle vara att bygga in en minikyl som rymmer nån skumpa och några burkar/flaskor i en sittbänk utanför bastun bredvis fönstret enligt planlösningen nedan. Det kommer vara glasvägg mellan bastu och badrum.

Planritning av badrum med betecknad plats för minikyl, bastu, badkar och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet jag har är att hitta en bänk och kyl som passar ihop för detta och samtidigt ser bra ut. De kylskåp jag har kollat på är tex denna:

https://www.klarstein.se/Vitvaror/K...ver.html?force_sid=ickbs8ikd51vpcfi4c8m2j66n0

Har någon gjort något liknande eller har några bra tips och idéer att komma med vore jag tacksam.
 
Är det verkligen vettigt att placera en minikyl i ett våtrum? Känns spontant lite sådär...
 
Centano Centano skrev:
Är det verkligen vettigt att placera en minikyl i ett våtrum? Känns spontant lite sådär...
Hur då? Jag hänger inte riktigt med vad som skulle vara mindre vettigt. :)
 
janwide
Känns väldigt vettigt med kall öl inom räckhåll från bastun!
 
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
N nochl skrev:
Hur då? Jag hänger inte riktigt med vad som skulle vara mindre vettigt. :)
I huvudet såg jag en blöt person ståendes på ett blött golv greppa kylskåpet och...ZAPP!! När dammet lagt sig såg man inte till personen mer. Men som sagt det var bara en spontan tanke från mig...häng inte upp dig på den. Det är säkert safe så som du tänker. :D

Och som janwide säger så är kall dryck bra att ha inom räckhåll.
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
janwide
Jag kan inte mycket om elsäkerhet i badrum men att öl och bastu hör ihop, det vet jag!
 
  • Gilla
F3L1XB och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är det verkligen vettigt att placera en minikyl i ett våtrum? Känns spontant lite sådär...
Borde inte vara farligare än en tvättmaskin/torktumlare om nu prylen håller god kvalitet. Frågan är väl hur man vet det. Tvättmaskiner är ändå gjorda för att fungera "ihop" med vatten på ett sätt en kyl kanske inte är.

Finns fungerande JFB och allt annat (skyddsjord framförallt) är korrekt tycker jag inte det borde vara uteslutet i alla fall.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Det är ett nybygge och jfb finns såklart. Elektriker som sköter installation av allt men hur får jag detta snyggt? Några ideer?
 
Basturum med inbyggd vinkyl under bänk, blommigt väggmönster och synlig stenugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd bastu med synlig dörr, träbänkar och moderna kakelväggar, ingen synlig kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har precis gjort det samma hos mig.
Byggde in kylen under översta laven. Alltså med kylskåpsdörren utanför bastun. Svårt att förklara.
Det blev en vinkyl från Dometic.
hur som helst blev det sjukt bra. Vi letade placering för kylen hur länge som helst. Vi tyckte det var sjukt viktigt med kyl i badrummet och absolut inget vi ville göra avkall på.
 
  • Gilla
elpaco och 7 till
  • Laddar…
Ja skippa glasvägg bakom bastudörren, kan va skönt med en vägg att luta sig mot. Sen antingen som tidigare talare så bygger du in den under laven eller utanför. Själv kör jag en enkel vit, 48 cm bred, från Elgiganten. Rymmer mer än jag och polarna orkar dricka en kväll.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
P PetRinAhl skrev:
[bild] [bild]
Jag har precis gjort det samma hos mig.
Byggde in kylen under översta laven. Alltså med kylskåpsdörren utanför bastun. Svårt att förklara.
Det blev en vinkyl från Dometic.
hur som helst blev det sjukt bra. Vi letade placering för kylen hur länge som helst. Vi tyckte det var sjukt viktigt med kyl i badrummet och absolut inget vi ville göra avkall på.
Tack, det var ju en ide jag inte tänkt på. Jag gillar iden att bygga in den i väggen men jag vill samtidigt ha hel glasvägg...får fundera på den.
 
Någon som byggt en kyl själv? Dvs inte bara monterat en färdig kyl utan faktiskt platsbyggt ett isolerat utrymme med kylaggregat i eller i anslutning till bastun. Kanske kan göras med komponenter som används i båtar där denna typ av kylutrymmen är vanliga?
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
N nochl skrev:
Tack, det var ju en ide jag inte tänkt på. Jag gillar iden att bygga in den i väggen men jag vill samtidigt ha hel glasvägg...får fundera på den.
Har jag förstått ritningen rätt kommer du ha laven L-formad, stämmer det skulle jag valt bort glasvägg till vänster. Varken snyggt att se änden på laven utifrån eller skönt att luta sig mot. Med en riktig vägg kan du också fästa laven i väggen så du slipper ben. Så tänker jag..
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Har jag förstått ritningen rätt kommer du ha laven L-formad, stämmer det skulle jag valt bort glasvägg till vänster. Varken snyggt att se änden på laven utifrån eller skönt att luta sig mot. Med en riktig vägg kan du också fästa laven i väggen så du slipper ben. Så tänker jag..
Jag har den här som målbild:
Modern hemma bastu med rundad bänk, vedeldad bastuaggregat och glasväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men om jag inte tror jag kan få till en lika snygg rundad lav så kommer jag nog köra vanlig vägg för området högra övre lav och nedåt som du säger.
 
Du skulle kunna ha en halvhög vägg till höger på bilden som går upp till laven. Du slipper ben till laven och man slipper se in under den. I den väggen kan du bygga in kylskåpet. Du får kvar samma insyn och utsikt. Alternativ har du halvväggar på båda sidor som symmetri.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.