Vi håller på med schaktning av tomten, jag går parallellt med grävmaskinisten och fixar allt runtomkring.

Just nu byggs schaktbotten upp av stenmassor m.m., nästa moment är såklart makadamlagret och paddning. Tillsammans med detta moment skall alla avloppsrör inne i huset ner i makadambädden .

Vid färdig makadambädd kommer kommunens mättekniker ut och sätter ut huset, då får jag exakta hörn att gå efter. Men innan dess grovmäter jag själv och det blir naturligtvis inte exakt men då bädden byggs en meter utanför huset spelar det mindre roll, förutom då för avloppen.

Så, två frågor från er som gjort detta förr:

1. Hur gör ni för att hamna så rätt som möjligt med avloppsrören?

2. När ni sen får huset utsatt exakt, justerar ni då med mängder av böjar och små rörstumpar?

// Byggare Bob
 
Jag gjorde så att jag "paddade" makadamen, satte ut kantelementen enligt bygglovet (komunen krävde ej utsättning av mättekniker) och sedan kunde jag mäta in avloppet exakt. Jag handgrävde diken i makadamen, la ner alla rör, justerade alla fall, täckte över, "fotpackade" och jämnade slutnligen av med en 2m lång träregel.
Jag passade även på att lägga alla kallvattenledningar (Rör i Rör) nere i makadamen.
 
Redigerat:
Vi tänker göra på liknande sätt, med skillnaden att kommunen kräver utsättning innan vi börjar lägga grunden.
Det innebär att när kommunens mättekniker varit här så "flyttar" han säkert på husets hörn (mer eller mindre...) jämfört med var jag placerat dem. :)

Men det finns väl inget annat sätt antar jag än att vara så noggrann som möjligt när jag mäter själv nu. Att ta ut en mättekniker medan schaktaren är här och huserar vore att kasta pengarna i sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.