Vi har just lagt nytt kakel i köket.
Har även fogat, men väntade för länge med att ta bort överflödigt fog och nu sitter det som berget. Ser illa ut.

Snälla någon som har något tips om hur man fixar detta? Om det går.
Eller måste jag riva ner allt o börja om?!
 
Ta vanligt trassel, sådant som man polerar bilar med!
Jag gjorde själv samma misstag och dety visade sig att trassel funkar jättebra.

Mvh. Kim
 
saltsyra tar bort snabbt och enkelt
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
antar du menar att fogmassan ligger som en film på kaklet

skulle inte rekommendera rakbladstekniken

finns speciella medel att köpa åså... men trassel eller gamla tshirtar och massa gnuggande funkar ;)
 
Tack för alla svar. Min information var nog inte så utförlig.

Problemet var att jag inte han med att torka bort överflödigt fog. Det torkade blixtsnabbt.
Vi behövde få bort överflödig fogmassa i fogarna. Provade att cratsa med en fogcrats. Men insåg att det skulle bli allt för mycket jobb och resultatet skulle inte bli tillräckligt bra.

Nu har jag rivit ner kaklet och skrapat bort fixet och ska göra ett nytt försök ikväll.:)
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Jag antar att du har matt kakel? På blanka plattor brukar det fungera att polera med trasor, men om ytan är matt så fastnar bruket väldigt lätt och det är nästan omöjligt att få bort resterna av fog & fix.

Jag hittade en produkt på Bauhaus, från Mellerud (MELLERUD Spezial Produkte zum Reinigen, Pflegen, Schützen) som heter något i stil med "Cementrestborttagare". Kostade 90:- och mitt köksgolv blev helt rent från resterna av fogbruket. Bara att blöta golvet, spraya på medlet och köra över med en kraftig skurborste. Sedan torkar man rent golvet.

Observera att det ska vara Melleruds-medlet. Bauhaus har också en annan variant (med sprayhandtag) - den fungerar inte! (jag har testat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.