Hej!

Nya förutsättningar: enkelgips som jag trodde nedan stämmer inte. Det är dubbelgips + kakel det handlar om. Dubbelgips (13+13?) plus kakel (5-6mm). Har i Mollyjakten hittat några som klarar upp till 32 mm som mest. Det borde alltså kunna funka om kaklet inte råkat vara mer intryckt vid kanterna där jag mätt.

Frågade en granne som bytt till ett större skåp än tidigare och dom hade använt vanliga skruv och plugg vilket fungerade för dom. Hur många skruv vet jag inte.

Läste att vikten på mitt skåp är 17 kg utan grejer i och känner mig osäker på vad jag skall välja...

Någon på området kunnig: Två rejäla Molly eller 2-4 vanliga skruv m plugg?

Tack på förhand! :)

Skulle byta badrumsskåp igår men det blev aldrig klart eftersom jag och dom som hjälpte mig blev väldigt osäkra på hur det nya skulle fästas i väggen. Gamla skåpet var ett litet spegelplåtskåp a la 50-tal som inte vägde så mycket och det hade dom satt upp i borrade hål med vanliga plugg och så mycket silikon att det var svårt att få loss eländet.

Nya skåpet är större och tyngre tyngre redan utan innehåll och frågan är hur vi skall få fast det. Mollys (gipsexpanderskruv) har införskaffats men jag insåg att den kortare varianten (4E) är för kort för att nå genom och expandera bakom både kakel och gips medan nästa storlek 4D är för lång och troligen inte kommer greppa. Finns det någon annan variant??

Om det ändå är Mollys som gäller skall det förborras hål som är ganska rejäla, är det då bättre att borra mitt på kakelplattor än att göra det i fogarna som ju är smalare än vad hålet kommer bli vilket innebär att man kommer borra i kanten på minst en platta per hål?

Snabb hjälp mottages tacksamt! Väntar besök av storken vilken dag som helst och vill gärna få så mycket som möjligt undanstökat innan dess :)

Ha en skön midsommar!

//Kali



 
det finns molly som tar djupet 13gips+kakel

spelar ingen roll var du borra i kaklet

" En enda mollyplugg håller minst 40 kilo i vågrätt led och fyra pluggar är tillräckligt även för tunga porslinsskåp."
 
Då skall jag bege mig ut och leta djupare i Molly-hyllan! Tack för snabbt svar! :)
 
Se till att göra antingen hålen upptill eller nertill i fogen, smidigare och smartare !

..//N
 
Milkshaken
Finns RAWLNUT kvar på marknaden ? Använd den isf busenkel och dessutom vattentät...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.